Ren je hoofd tot rust

  • 325 woorden
  • leestijd is 2 minuten
  • Foto: Mireille Schaap
Ja, er zijn alternatieven als je liever geen medicatie slikt tegen depressie. Runningtherapie kan je helpen om uit de put te komen. Zo ren je de zon terug in je hoofd.

Wat is runningtherapie?
Leren hardlopen, in een rustig tempo, onder begeleiding van een gespecialiseerde therapeut, in de buitenlucht en vaak in groepsverband.

Hoe werkt het?
Runningtherapie werkt op drie manieren. Bewegen stimuleert de aanmaak van de ‘gelukshormonen’ endorfine en dopamine en remt de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Ten tweede heeft in een natuurlijke omgeving zijn een positief effect op je gemoedstoestand. En als derde kan het je zelfs in een ‘flow’ brengen: doordat je continu dezelfde beweging maakt en je daarop moet concentreren, vergeet je al het andere, dus ook je sombere gedachten, en komt er rust in je hoofd. Volgens de bedenker van het begrip flow, de Hongaarse hoogleraar Mihaly Csikszentmihalyi, zijn we zelfs het gelukkigst als we in een staat van flow zijn. Runningtherapie helpt bij zowel lichte als zware depressies en werkt net zo goed als medicatie, zo blijkt uit een analyse van verschillende onderzoeken.

Wat moet je weten?
In ongeveer twaalf weken leer je zelfstandig 30 minuten achtereen te rennen. Je traint drie keer per week, waarvan minstens één keer met een therapeut en één keer zelfstandig. ‘Daarna is het de kunst om het te blijven volhouden,’ zegt runningtherapeut Huub van Amersfoort. ‘Dat is soms al lastig als het goed met je gaat, laat staan als je depressief bent.’ Hij raadt daarom aan aansluiting te zoeken bij een renmaatje of een groep. Blijven hardlopen is namelijk wel de bedoeling. Het levert veel op, zegt hij: ‘Hardlopen werkt niet alleen tegen depressieve klachten, maar je krijgt er ook meer zelfvertrouwen door en natuurlijk een betere conditie: dat versterkt het immuunsysteem en gaat ontstekingen en andere lichamelijke klachten tegen. Dat heeft weer een positieve invloed op je psyche.’

Artikel

6 alternatieven voor antidepressiva

Je kampt met depressieklachten, maar je wilt geen pillen slikken. Zijn er ook andere mogelijkheden o...

Lees verder

Een runningtherapeut in de buurt kun je vinden via de beroepsvereniging: runningtherapie-nederland.nl.

De 5 andere alternatieven voor antidepressiva

Naast runningtherapie kun je ook denken aan alternatieve zoals cognitieve gedragstherapie of lichttherapie bij donkere dagen. Ontdek de andere alternatieven en ontdek welke aanpak bij je past.

auteur

Judith van Ankeren

» profiel van Judith van Ankeren

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Lichter lopen gaat vanzelf

Journalist Cathelijne Esser krijgt les in mindful hardlopen

Lees verder
Column

Liefdesverdriet: ‘Hoe kan ik ooit boos worden als ik mijn ex niet meer mag zien?’

Elke maand een inkijkje in de praktijk van relatiepsycholoog Jean-Pierre van de Ven

Lees verder
Kort

Depressie: zo moeder, zo kind?

Lees verder
Column

Een schoon hoofd

Lees verder
Artikel

Rogi Wieg: ‘De totale eenzaamheid heeft mij gelouterd’

Lees verder
Advies

Is Bach-bloesem werkzaam als antidepressivum?

Lees verder
Artikel

Vakantie: liever kort maar krachtig

Lees verder
Advies

Sinds mijn beroving voel ik me minder veilig

Lees verder