Ren je hoofd tot rust

  • 325 woorden
  • leestijd is
  • 2 minuten
  • Foto: Mireille Schaap
Ja, er zijn alternatieven als je liever geen medicatie slikt tegen depressie. Runningtherapie kan je helpen om uit de put te komen. Zo ren je de zon terug in je hoofd.

Wat is runningtherapie?
Leren hardlopen, in een rustig tempo, onder begeleiding van een gespecialiseerde therapeut, in de buitenlucht en vaak in groepsverband.

Hoe werkt het?
Runningtherapie werkt op drie manieren. Bewegen stimuleert de aanmaak van de ‘gelukshormonen’ endorfine en dopamine en remt de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Ten tweede heeft in een natuurlijke omgeving zijn een positief effect op je gemoedstoestand. En als derde kan het je zelfs in een ‘flow’ brengen: doordat je continu dezelfde beweging maakt en je daarop moet concentreren, vergeet je al het andere, dus ook je sombere gedachten, en komt er rust in je hoofd. Volgens de bedenker van het begrip flow, de Hongaarse hoogleraar Mihaly Csikszentmihalyi, zijn we zelfs het gelukkigst als we in een staat van flow zijn. Runningtherapie helpt bij zowel lichte als zware depressies en werkt net zo goed als medicatie, zo blijkt uit een analyse van verschillende onderzoeken.

Wat moet je weten?
In ongeveer twaalf weken leer je zelfstandig 30 minuten achtereen te rennen. Je traint drie keer per week, waarvan minstens één keer met een therapeut en één keer zelfstandig. ‘Daarna is het de kunst om het te blijven volhouden,’ zegt runningtherapeut Huub van Amersfoort. ‘Dat is soms al lastig als het goed met je gaat, laat staan als je depressief bent.’ Hij raadt daarom aan aansluiting te zoeken bij een renmaatje of een groep. Blijven hardlopen is namelijk wel de bedoeling. Het levert veel op, zegt hij: ‘Hardlopen werkt niet alleen tegen depressieve klachten, maar je krijgt er ook meer zelfvertrouwen door en natuurlijk een betere conditie: dat versterkt het immuunsysteem en gaat ontstekingen en andere lichamelijke klachten tegen. Dat heeft weer een positieve invloed op je psyche.’

Artikel

6 alternatieven voor antidepressiva

Je kampt met depressieklachten, maar je wilt geen pillen slikken. Zijn er ook andere mogelijkheden o...

Lees verder

Een runningtherapeut in de buurt kun je vinden via de beroepsvereniging: runningtherapie-nederland.nl.

De 5 andere alternatieven voor antidepressiva

Naast runningtherapie kun je ook denken aan alternatieve zoals cognitieve gedragstherapie of lichttherapie bij donkere dagen. Ontdek de andere alternatieven en ontdek welke aanpak bij je past.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Judith van Ankeren

» profiel van Judith van Ankeren
  • Meer over

    Depressie

    Als er al íéts is wat je wilt wanneer je depressief bent, dan is het wel de gordijnen dichttrekken en onder een deken kruipen. Depressie is een geestelijke toestand waarin je absoluut niets positiefs meer kunt ontdekken: niet aan de wereld in z'n geheel en niet aan je eigen leven in het bijzonder.

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Kort

Depressief van je collega’s

Lees verder
Verhaal

Zo maakt geld wél gelukkig: adviezen van hoogleraar Ap Dijksterhuis

In tegenstelling tot wat de uitdrukking ons altijd leerde, kan geld prima bijdragen aan ons geluksge...

Lees verder
Artikel

Massagetherapie tegen depressie

Lees verder
Artikel

Droom het grijs weg

Lees verder
Kort

Diagnose smartphonedepressie

Lees verder
Interview

‘Variatie maakt de wereld beter’

Lees verder
Artikel

Prozac in het grondwater

Lees verder
Advies

Alleen lustgevoelens tijdens de eerste 2 weken van mijn cyclus

Lees verder