De vraag
Last van totale futloosheid
Ik ben 20 jaar, studeer en werk, en ben de afgelopen weken helemaal kapot. Ik heb nergens zin in, heb nergens energie voor en voel me diep ongelukkig. Hierdoor ben ik ook erg onzeker geworden.
Ik ben niet meer in staat om mijn studie en werk naar behoren uit te voeren. Ik vind mijn studie ook helemaal niet meer leuk, maar moet nog maar 1 jaar. Ik denk alleen maar aan reizen, en aan een andere studie. Het is heel complex.
Ik ben gaan praten met een ‘psychologisch opzichter’ maar heb niet het idee dat zij wat voor mij doen kan. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Geen zin, geen energie en ook nog ongelukkig – dat is heel vervelend. Ik snap dat je hier graag wat aan wilt doen! Begin met de huisarts te bezoeken, deze symptomen kunnen namelijk ook door een virusinfectie worden veroorzaakt.
Een tweede mogelijkheid is dat je onvoldoende gezond hebt geleefd. Je zou niet de eerste student zijn die weinig gezond eet, weinig slaapt, veel drinkt en weinig sport. En iemand die zich hangerig en sloom voelt gaat vanzelf wat vetter en zoeter eten – zo’n iemand krijgt dus structureel te weinig voedingsstoffen binnen. Als de combinatie van werk en studie te zwaar voor je is, hoop ik dat je de verhouding studie/werk kunt aanpassen.
Dan kom ik nu toe aan de mogelijke psychologische oorzaken voor je futloosheid. Misschien heb je last van faalangst – veel opleidingen hebben groepsbijeenkomsten die goed helpen hierbij. Uit het feit dat je aarzelt over je studie leid ik af dat je nog niet goed weet waar je beroepsmatig heen wilt. Ik vermoed dat je je een stuk fitter gaat voelen als je dit aanpakt, bijvoorbeeld door uit te zoeken wat je wilt met je leven en waar je kwaliteiten liggen. Dat kan bij een loopbaanadviseur, maar er zijn ook online trainingen hiervoor. Kijk maar eens op psychologiemagazine.nl.
Of misschien zit je best op het goede spoor met je werk en je studie, maar zie je er om een of andere reden onbewust tegenop om je studie af te ronden en ‘volwassen’ aan het werk te moeten? Als er geen duidelijke aanleiding is voor je futloosheid dan lijkt het meer op een vorm van depressie. Ook dat is iets om met je huisarts te bespreken. Een therapie kan je daar namelijk goed bij helpen.
Wàt het ook is dat jou zo lusteloos maakt, als je de volgende regels een tijdje toepast zul je je al een beetje beter voelen. Slaap iedere nacht 8 uur, niet minder maar ook niet meer. Ga elke dag minstens een half uur stevig bewegen in de buitenlucht. Eet drie maal per dag een gezonde maaltijd, drink veel water en neem weinig suiker en alcohol. Hoe moe je ook bent – zorg dat je blijft genieten van de warmte van familie en vriendschap. Stel jezelf geen te hoge eisen, maar doe wel wat echt gedaan moet worden. Je zult je fitter voelen als je tevreden kunt zijn over je activiteiten.
Alle aspecten van lusteloosheid die ik hier beschrijf, komen ook aan bod in de online training Meer energie in een maand. Het zou fijn zijn als je jezelf met die training uit de prut kon halen. Ik raad je aan om het samen met een vriend(in) te doen, zodat je elkaar kunt steunen en stimuleren.