De vraag
Hoe kom ik achter mijn passies?
Beste Ursela,
Ik ben nu zevenentwintig en ik heb het gevoel alsof ik in een ‘quarterdip’ zit. Ik werk nu bijna zes jaar als secretaresse, maar ik weet dat dit niet de ‘job’ is die ik heel mijn werkende leven wil doen. Ik heb heel veel interesses en ben ook bereid om te gaan leren, maar hoe kom ik er achter wat ik nu werkelijk wil, wat mijn passies zijn?
Ik voel me ook zo benauwd als ik voor een werkgever moet werken. Kan je mij adviseren? Coachingstrajecten zijn of te ver van mijn huis of onbetaalbaar.
Met vriendelijke groet,
Joyce

Het advies
Beste Joyce,
Zevenentwintig jaar! Een mooie leeftijd om je te bezinnen, je te bezinnen hoe jouw droomleven er in de toekomst moet uitzien. Heel goed dat je daar de tijd en aandacht voor neemt! Welk advies kan ik je dan nu ook het beste geven?
Om te beginnen is het voor je creativiteit en je verbeeldingskracht raadzaam voor ontspannende momenten te zorgen. Trek je terug, las deze ontspanningsmomenten één of meerdere keren per week/maand in je leef/werkpatroon in en laat je gedachten de vrije loop. Schrijf alles op wat jou te binnen schiet, zonder dat je direct denkt ‘ach, dat is toch niet realiseerbaar, dat kan ik niet, dat lukt mij toch niet’. Oordeel dus niet te snel, veroordeel je ideeën niet te vroeg. Stel jezelf tijdens je brainstormsessies de volgende vragen. Vragen en nog meer vragen die je terug kunt lezen in het boek ‘Coach jezelf in drie stappen’.
• Wat wil je? Welke dromen heb je? Wat is je ideaal? Wat is de passie van je leven?
• Welke doelen stel je je?
• Wat wil je met je dromen en doelen bereiken?
• In hoeverre zal je leven veranderen als je je dromen gerealiseerd hebt?
• Welke gevolgen heeft dat voor anderen?
• Kun je de positieve aspecten van je huidige leven ook integreren in je gewenste leven? Kun je je wensdromen ook in je huidige leven integreren? Indien ja, hoe dan?
En:
• Stel dat je nog zes maanden te leven hebt, wat zou je dan het liefste willen doen? En met wie?
• Hoe ziet jouw ideale leven er dan uit? Hoe wil je geleefd en gewerkt hebben?
• Aan wie wil je je tijd besteed hebben?
• Als je dit zo overdenkt, is je leven dan afgestemd op je levensdroom?
• En zo niet, welke verschillen zie je dan?
• Wat ga je eraan doen om die kloof te overbruggen?
Lees al jouw antwoorden na verloop van tijd terug en kijk welke rode draad je daarin kunt ontdekken. Mogelijk kun je je notities ook eens aan een vertrouweling laten lezen om na te gaan of uit jouw verhaal dezelfde of misschien wel andere conclusies te trekken zijn.
Joyce, ik wens je veel plezier en succes toe tijdens je ontdekkingstocht naar je werkelijke wensen en passies. En wie weet kies je ooit nog eens voor het vrije ondernemerschap!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl