De vraag
Welke baan past bij mij?
Ik heb mezelf de afgelopen jaren ingegraven in een goed betaalde baan. Die baan past inhoudelijk goed bij me, maar qua persoonlijkheid niet echt. Het soort werk vergt een dominantie die ik absoluut niet heb (ik moet me daartoe forceren), en ik voel me onprettig bij het milieu van de organisatie.
Natuurlijk ben ik aan het solliciteren geslagen. Maar door mijn leeftijd (40+) en eenzijdige ervaring (15 jaar bij hetzelfde type organisaties) lukt het me niet om in mijn vakgebied van type organisatie te veranderen. Iets totaal anders dan. Maar ja, wat dan – welke baan past bij mij? Ik weet heel goed wat ik niet wil, maar wat past dan wel bij mij – en is dat ook realistisch qua arbeidsmarkt en haalbaar voor mij als kostwinner? Waar kan ik terecht voor goed advies?

Het advies
Expert
Kees Kouwenhoven
Arbeid- en organisatie deskundige
Je hebt je ingegraven in een goedbetaalde baan waarin je jezelf moet forceren. Je bent 40+ en daarmee iets over de helft van je werkzame leven. Inderdaad redenen genoeg om fors te investeren in toekomstig werk dat goed bij je past. Het is goed dat je de vraag stelt: welke baan past bij mij?
Welke baan past bij mij? Zeven pijlers
Een vlucht vooruit naar ‘iets totaal anders’ kan zeker. Je hebt tijd genoeg om een nieuw vak te leren. Als je uitgaat van je huidige werk kun je de volgende zeven bronnen van arbeidsvreugde langslopen:
1. fysiek welbevinden
2. collegialiteit
3. waar­dering en vertrouwen
4. goede prestaties
5. groei
6. werken met hart en ziel
7. hogere zingeving
Zo kun je concreet nagaan waarvan je houdt en wat je tegenstaat. Doe daarnaast de test Ontdek je werkbehoeften – en bepaal of deze aansluiten bij je huidige baan.
Wellicht kun je bij je huidige werkgever een aantal veranderingen in je werk aanbrengen die het voor jou weer aantrekkelijk maken, zonder dat je je hoeft te forceren. Wellicht moet je toch naar een andere werkgever. Maar, wat wil je daar: wat kun je goed en waar houd je van? Het idee achter deze aanpak is dat je klein begint en nagaat welke veranderingen voor jou minimaal nodig zijn.
Ontdekken welk werk bij je past: schakel hulp in
Vervolgens verken je grotere veranderingen. Onderzoek daarbij wat die voor jou opleveren.Geef veel aandacht en tijd aan je wensen met betrekking tot je werk. Neem tijd voor reflectie en kom in actie. Anders graaf je je misschien nog verder in en wordt het in de toekomst alleen maar moeilijker. Heb lef en zoek hulp, daarbij kun je denken aan:
• collega’s
• vrienden
• de afdeling P&O
• het arbeidsbureau
• loopbaanadviseurs
• een Zeven Bronnen Coach