‘Het is vaak het eerste wat ik doe: de cv’s op Linked­In sorteren op het aantal ­aanbevelingen door anderen.’ In de psychologie heet dit fenomeen het principe van de sociale bewijskracht. Dat houdt in dat mensen meestal bepalen wat ze goed vinden door erachter te komen wat volgens ánderen goed is. Als iedereen tandpasta X gebruikt, dan moet het wel een prima product zijn. Zegt iedereen dat je daadkrachtig bent, dan is dat vast het geval.

Training

In 3 stappen naar je droombaan

  • Ontdek wat je passie is
  • Krijg meer energie en inspiratie
  • Verdien geld met wat je leuk vindt
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-

Valkenburg: ‘Zelf moet je natuurlijk ook op je kwaliteiten wijzen. Formuleer zo concreet mogelijk; een van de meest gemaakte fouten in cv’s is dat dat niet gebeurt.’ Dus als je opschrijft dat je inventief bent, laat dan zien waaruit dat blijkt: dat je als verpleegkundige een systeem hebt bedacht om de patiëntendossiers te automatiseren, of dat je de eerste was die aardrijkskunde doceerde via de iPad.

Niet te bescheiden

Psycholoog Roos Vonk maakt in haar boek De eerste indruk duidelijk dat je daarbij zelden te onbescheiden kunt zijn. Kandidaten die aan zelfpromotie doen, worden als geschikter en competenter beoordeeld dan kandidaten die dat niet doen – ook al hebben ze objectief dezelfde ­kwaliteiten in huis.

Een foto bijsluiten vindt Valkenburg alleen nodig als het voor de baan ­relevant is. ‘Want je wilt toch op je ­kennis en ervaring worden beoordeeld.’ Online moet een foto er volgens hem wel bij, want profielen mét worden ­zeven keer vaker bekeken dan die  zonder, blijkt uit onderzoek door Linked­In. Van hetzelfde voordeel ­profiteren profielen waarvan alle ­onderdelen zijn ingevuld: zulke ‘allstar-profielen’ worden veertig keer zo vaak bekeken. Even doorzetten dus.

Overzichtelijke indeling?

Hoe herkenbaarder de opbouw van een cv, des te kleiner is de ‘cognitieve werklast’ voor ­recruiters: ze hoeven niet te ­zoeken. Misschien saai, maar een standaard-cv maakt dat ze al hun mentale activiteit kunnen richten op iemands kwaliteiten.

Is ze Nederlands? En jong?

Het Sociaal en Cultureel Plan­bureau stuurde nep-sollicitanten met een identiek cv langs een aantal uitzendbureaus. Van de autochtone ‘sollicitanten’ kreeg 46 procent een baan, van de niet-westerse slechts 28 procent. Een leeftijd tegen de 50 sorteert hetzelfde effect.

Is ze mannelijk genoeg?

Een goed uitziende vrouw die solliciteert op een functie als leidinggevende kan hinder ondervinden van de psychologische valkuil ‘wat mooi is en vrouwelijk, is lief en zacht’. Belicht vooral de hobby’s waar een scheutje testosteron in zit, zoals krachttraining in de sportschool.

Geen spelfouten, mooi zo.

59 procent van de Nederlandse managers wijst een kandidaat af wanneer diens brief drie tot vijf spelfouten bevat. 14 procent vindt zelfs één typ- of spelfout al te veel. 17 procent vindt spelling onbelangrijk.

Is ze mooi?

Aan een foto blijven iemands ogen wel 19 procent van de beschikbare tijd hangen. Die tijd gaat af van het opmerken van relevante informatie. Sluiten je vaardigheden niet denderend aan bij de baan, dan is het een voordeel als je knap bent: ook recruiters trappen in het ‘wat mooi is, is goed-principe’.

TEST
Doe de test »

Is het tijd voor een nieuwe baan?

Zit er een gat in het cv?

Werkgevers hebben graag ­stabiele types met een ­con­sistent cv. Tijdje eruit ­geweest? Dan komt een ­sabbatical gun­stiger over dan een burn-out of depressie.

Jacco Valkenburg is co-auteur van het boek ‘Solliciteren via LinkedIn’.

Aan de slag met solliciteren? Zo vind je je droombaan!

Natuurlijk wil je geld verdienen met datgene waar je écht blij van wordt. En waarin je je creativiteit en talent kwijt kunt. Samen met 365 Dagen Succesvol  ontwikkelden wij de training in 3 stappen naar je droombaan. In deze praktische training ontdek je wat je écht wilt, wat je waarden en talenten zijn.

We kijken naar je belemmerende gedachten en draaien ze om. Waar liggen je kansen? Daarna ga je met je verlangens aan de slag en maak je een stappenplan om je leven te veranderen. Daardoor blijf je niet alleen maar dromen over de toekomst, maar maak je werk van je droom. Meld je hier aan! 

Bronnen: W. Evans, Eye tracking online metacognition: Cognitive complexity and recruiter decision making, TheLadders, 2012 / R. Vonk, De eerste indruk, Scriptum, 2012 / Het cv is een bewerkt voorbeeld-cv van StepStone.nl