Vorig jaar meldden 7 van de 10 ondervraagde Nederlanders in een onderzoek van Wageningen Universiteit dat ze ’s winters geregeld een hele dag binnen blijven. Daar waren ze zelf trouwens niet echt trots op. En terecht. De diersoort mens floreert namelijk bij een dagelijkse dosis buitenlucht. We zijn geen diepzeebewoners en – al lijkt dat soms anders – ook geen nachtwezens; om echt lekker in ons vel te zitten hebben we daglicht en frisse lucht nodig, plus beweging.

6 simpele mindfulness oefeningen

Wat houdt dat nu eigenlijk in, mindful zijn? En hoe kan je het leren? Ga alvast aan de slag met deze...

Lees verder

Dat laatste hoeft niet eens zo vreselijk intensief. Een hele batterij recente onderzoeken laat zien dat wandelen al veel oplevert. Zo bleek uit onderzoek onder vrouwen die in 2001 depressieve symptomen hadden gemeld, dat de deelneemsters die daarna geregeld hadden gewandeld in 2015 sociaal beter functioneerden en een hogere levenskwaliteit ervoeren dan deelnemers die minder actief waren geweest.
Verder stelde de Amerikaanse neuropsycholoog Kirk Erickson de afgelopen jaren in diverse experimenten vast dat oudere mensen die wekelijks minstens 40 minuten wandelden, niet alleen een betere fysieke conditie kregen, maar ook een beter geheugen en meer hersenvolume. Dat komt onder andere doordat beweging de aanmaak van BDNF stimuleert; dat stofje onderhoudt de bestaande zenuwcellen in het brein en stimuleert de groei van nieuwe. Diverse onderzoeken legden de laatste jaren een link tussen een verlaagd BDNF-niveau en depressie.
Een dagelijks ommetje past dus perfect tussen tandenpoetsen en groenten eten op de lijst van gezonde gewoonten. En nu de dagen lengen en de temperaturen stijgen, is het beslist geen straf om die gewoonte aan te kweken. Te voet naar het station, wandelen tijdens de lunch, lopend vergaderen of na het avondeten nog een blokje om – als je even nadenkt, zie je beslist wel een wandelgelegenheid die in je leven past.

Nog niet overtuigd? Deze wandelweetjes geven misschien de doorslag:

Wandelen maakt creatiever. Of ze nou over de campus van hun universiteit liepen of op een loopband met uitzicht op een witte muur; de wandelende proefpersonen in vier experimenten van Stanford-onderzoekers Marily Oppezzo en Daniel Schwartz scoorden daarna stukken beter op creativiteitstests dan hun collega’s die waren blijven zitten. Ze werden vooral opvallend beter in divergent denken, oftewel in echt nieuwe oplossingen vinden. Ga dus vooral een blokje om als je vastzit in een kwestie.

Buiten vang je daglicht. En dat hebben we hard nodig voor ons levensgeluk. Zo bevordert daglicht de aanmaak van de neurotransmitter serotonine, ook wel het gelukshormoon genoemd. En de huid maakt op onze breedtegraad tussen april en oktober vitamine D aan onder invloed van zonlicht (tenzij je je nooit zonder zonnebrandmiddel buiten de deur waagt). Aan die vitamine hebben veel Nederlanders een tekort. Twee jaar geleden bleek uit onderzoek van het Erasmus MC dat maar liefst 30 procent van de 6-jarigen in Rotterdam een zorgwekkend lage vitamine-D-spiegel had. Ook onder ouderen wordt vaak een tekort vastgesteld. Riskant, want de vitamine is niet alleen nodig voor sterke botten en spieren en een goede afweer, maar ook voor een gezond brein. Zo constateerden onderzoekers al dat er een verband is tussen een lage vitamine-D-spiegel en slaapproblemen, depressies, autisme en schizofrenie.

Eerste hulp bij arbeidsconflicten

Een conflict met een collega of manager kan het plezier in je werk flink vergallen. Welke stappen ku...

Lees verder

Lopend kom je tot fijne gesprekken. Freud wist het al: oogcontact is vaak helemaal niet zo bevorderlijk voor een gesprek. Hij liet zijn cliënten daarom met het gezicht van hem af op de divan liggen, óf ging met ze wandelen. Vaak kwam het dan tot een veel opener gedachtewisseling. Daarnaast heeft wandelen ook nog eens het grote voordeel dat samen zwijgen ook oké is. Dan ben je gewoon bezig met kijken naar de omgeving – en vind je vaak vanzelf weer een gespreksonderwerp.

Bronnen o.a.: Zijn Nederlanders buitenmensen?, onderzoeksrapport Wageningen Universiteit en Staatsbosbeheer, 2016 / K. Erickson e.a., BDNF mediates improvements in executive function following a 1-year exercise intervention, Frontiers in Human Neuroscience, 2014 / K. Heesch e.a., Physical activity, walking, and quality of life in women with depressive symptoms, American Journal of Preventive Medicine, 2015 / R. Ryan, Vitalizing effects of being outdoors and in nature, Journal of Environmental Psychology, 2010