Beïnvloed je dromen

Lucide dromen – doorhebben dat je droomt, en je droom vervolgens beïnvloeden – heeft leuke voordelen. Het kan je helpen om van nachtmerries af te komen; slapend te repeteren voor een rijexamen; of gewoon zorgen voor nachtelijke avonturen naar keuze. Maar hoe krijg je ze?

Uit onderzoek komen deze technieken naar voren als het meest effectief:

Online training

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme

bekijk de training
Nu maar
€ 87,50

1 Stel jezelf minstens tien keer per dag de vraag: ‘Droom ik nu?’ Neem de vraag serieus. Kijk om je heen of er iets vreemds te zien is dat erop wijst dat je droomt: kunnen vliegen, een wc zonder deur, onleesbare teksten.

2 Zorg dat je na vijf uur slapen weer wakker wordt. Doe het licht aan, ga rechtop zitten en probeer je je vorige droom te herinneren. Doe vervolgens het licht uit, ga lekker liggen en herhaal in jezelf: ‘De volgende keer dat ik droom, heb ik in de gaten dat ik droom.’

3 Haal je vorige droom weer voor de geest. Welke vreemde details in die droom kunnen je straks duidelijk maken dat je droomt?
Na een week oefenen, hadden proefpersonen in 17,4 procent van de nachten een lucide droom. Proefpersonen die het lukte om binnen vijf minuten in slaap te vallen na de nachtelijke onderbreking, ging het nog beter af: zij hadden in bijna de helft van de nachten een lucide droom.

Reality testing and the mnemonic induction of lucid dreams: Findings from the national Australian lucid dream induction study, Dreaming, 2017, vol. 27, nr. 3

auteur

Marieke Buijs

» profiel van Marieke Buijs

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Heel even liggen…

Middagdip, oververmoeid of gewoon slecht geslapen? Niets zo verkwikkend als een power nap. En: het k...

Lees verder
Kort

3 keer het mooie van mantelzorg

Zorgen voor een ziek of oud familielid kan heel zwaar zijn. Maar volgens David Roth, hoogleraar gene...

Lees verder
Artikel

Uitslapen!

Lees verder
Advies

Waarom heb ik die angstdromen?

Lees verder
Artikel

Een echt ingebeeld trauma

Lees verder
Artikel

Slaap je slecht? Dat ligt niet (alleen) aan je matras

Lees verder
Artikel

Sleeping apart together

Lees verder
Advies

Ik ben mezelf kwijt

Lees verder