Uit onderzoek komen deze technieken naar voren als het meest effectief:

TEST
Doe de test »

Slaap je wel voldoende?

1 Stel jezelf minstens tien keer per dag de vraag: ‘Droom ik nu?’ Neem de vraag serieus. Kijk om je heen of er iets vreemds te zien is dat erop wijst dat je droomt: kunnen vliegen, een wc zonder deur, onleesbare teksten.

2 Zorg dat je na vijf uur slapen weer wakker wordt. Doe het licht aan, ga rechtop zitten en probeer je je vorige droom te herinneren. Doe vervolgens het licht uit, ga lekker liggen en herhaal in jezelf: ‘De volgende keer dat ik droom, heb ik in de gaten dat ik droom.’

3 Haal je vorige droom weer voor de geest. Welke vreemde details in die droom kunnen je straks duidelijk maken dat je droomt?
Na een week oefenen, hadden proefpersonen in 17,4 procent van de nachten een lucide droom. Proefpersonen die het lukte om binnen vijf minuten in slaap te vallen na de nachtelijke onderbreking, ging het nog beter af: zij hadden in bijna de helft van de nachten een lucide droom.

Training

Beter slapen

  • Herken verstorende patronen
  • Laat piekergedachtes los
  • Verbeter je slaapritme
bekijk de training
Nu maar
€ 95,-
Reality testing and the mnemonic induction of lucid dreams: Findings from the national Australian lucid dream induction study, Dreaming, 2017, vol. 27, nr. 3