De vraag
Wat moet ik met zijn voetfetisj?
Beste Jolet,
Mijn vriend heeft een voetfetisj. Als we het in ons liefdesspel betrekken heb ik er totaal geen probleem mee. Wel vind ik het heel moeilijk dat ook de voeten van andere vrouwen zo’n sterke seksuele aantrekkingskracht op hem uitoefenen. Hoe kan ik daarmee leren omgaan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het is mooi dat u samen lekker kunt vrijen, en dat zijn voeten-lust mee mag doen. Zo’n fetisj is vaak blijvend. U zult dus moeten accepteren dat die fascinatie met voeten bij hem hoort. Dat is de eerste stap. Schrik niet te zeer van uw jaloezie – het voelt heel naar, maar hij komt voort uit uw liefde voor hem. Het helpt vast als u begrijpt wat uw vriend beleeft aan zijn voetfetisj. Vraag hem daar eens naar.
Aarzel ook niet hem te vertellen hoe uw eigen erotische gevoelens in elkaar steken – wat u opwindt, wat niet en welk gedrag van hem u prettig vindt. Praten over seks is heel moeilijk! Maar het is de enige weg om samen blijvend lekker te vrijen. Zo ga je je vrijer voelen en leer je elkaar beter opwinden. Dan wordt seks iets dat u samen opbouwt en dan kunt u elkaars opwinding delen.
Het geeft duidelijkheid om samen af te spreken welke regels gelden voor de omgang met anderen. Dat betreft het gedrag – het gevoel valt natuurlijk niet af te spreken. Dat hij opgewonden naar andere voeten kijkt, kunt u niet tegenhouden, maar u kunt wel afspreken dat hij er niet met u over praat.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp