De vraag
Wat kan ik doen tegen mijn wantrouwend piekeren?
Hallo,
Denkfouten of intuïtie: Ik pieker vaak over bepaalde dingen die misgaan in mijn relatie, maar het is helaas ook gebeurt dat de rampscenario’s waarover ik piekerde achteraf bleken te kloppen; mijn gevoel was juist. Daardoor vind ik het nu extra moeilijk om positief te blijven denken en te bepalen wanneer ik denkfouten maak die mezelf onzeker maken en wanneer ik mijn gevoel moet volgen en dus wantrouwend of achterdochtig moet zijn…
Misschien is mijn vraag meer: Hoe kan ik mezelf toespreken bij gevoelens van achterdocht en wantrouwen?

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Anoniem,
De vraag is of het piekeren de rampen heeft voorkomen? Dat is van belang om het nut van het piekeren te achterhalen. Je zegt eigenlijk: ik moet wel wantrouwend zijn want mensen zijn niet te vertrouwen zo nu en dan. Ik vraag me af wat het wantrouwen je oplevert.
Het lijkt er op dat je de houding hebt ontwikkeld beter voorbereid te zijn op rampen. Als je er vanuit gaat dat een ramp staat te gebeuren doet het minder pijn wanneer het echt gebeurt. Ik denk echter dat het wantrouwend piekeren zelf veel meer ellende oproept dan de ellende zelf.
Zet de voor- en de nadelen van het wantrouwend piekeren eens op een rij voor jezelf. En de voor- en nadelen van een vertrouwende houding. Dat kan je helpen nog meer energie te stoppen in het herkennen en veranderen van je wantrouwende gedachten.
Veel succes, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.