De vraag
Wat betekent onweer en bliksem in mijn dromen?
Beste Ada,
Ik heb anorexia waar ik hard tegen aan het vechten ben. Mijn dromen zijn altijd wel bijzonder geweest. Laatst droomde ik dat mijn vader (mijn ouders zijn gescheiden) kwam ‘oppassen’ – terwijl ik 18 ben – mama was weg, het onweerde en ik was boven tv aan het kijken. Toen hoorde ik beneden een knal, bleek dat er overal glasscherven lagen van de televisie, dat glas was doordat het bevroren was of zo kapot gegaan.
Mijn vader probeerde de tv te maken door die scherven bij elkaar te zoeken en hij voelde zich schuldig omdat mijn moeder nog thuis moest komen en hij net die avond hier was. Later was mijn televisie boven ook kapot. Allemaal scherven en draden hingen eruit.
Ik weet niet of dit nou kwam door de bliksem… het had wel met het weer te maken, met bevriezing enz. Graag wil ik weten wat dit betekent, ik geloof er echt in en in dit geval… die scherven staan vast ergens voor. Hopelijk ‘scherven brengen geluk’. Haha, maar dat weet ik niet..
Groeten van Anoniem

Het advies
Hallo Anoniem,
Dat lijkt me een minder plezierige droom.
Mijn vraag aan jou: wat vind je van onweer? Veel mensen houden er niet van. Als dat bij jou zo is, heb ik het idee dat je je – in ieder geval in deze droom – nogal onveilig of niet geborgen voelt. Het onweer is zeer indringend en heeft directe gevolgen in je huis: de TV’s gaan kapot. Je huis kan voor je zelf staan, dus de onveiligheid van het onweer raakt je fundamenteel.
Je moeder is er niet in je droom, je hebt weinig of geen contact met je vader. Hij kan weinig stevigheid bieden, omdat hij zich schuldig voelt. Mogelijk is dit in werkelijkheid ook zo, dat je voelt dat je moeder ‘afwezig’ is en dat je weinig echt contact met je vader hebt, hoewel hij misschien probeert je te beschermen (oppassen). In ieder geval denk ik dat je weinig of geen steun van ze ervaart.
Een TV kan staan voor conctact met de buitenwereld, of het kan een bepaald perspectief op het leven weergeven. Is het misschien zo dat je visie die je alijd hebt gehad op het leven, of op je eigen leven, op een of andere manier niet meer lijkt te kloppen?
Ik denk dat je veel behoefte hebt aan een goed contact met iemand die je werkelijk kan steunen en helpen, ook in je omgang met je anorexia. Ik weet niet of je die steun bij een van je ouders kan vinden. Misschien wel, of misschien is er een andere volwassenene die je vertrouwt, of zou je kunnen proberen een hulpverlener te vinden die je steun en veiligheid kan bieden.
Hartelijke groet
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl