De vraag
Hoe help ik bij eetproblemen?
Beste Jolet
Mijn schoonzusje eet sinds een jaar erg slecht. Ze is dan ook enorm afgevallen en is erg dun. Uiteindelijk zijn haar ouders ongeveer twee maanden geleden met haar naar de huisarts gegaan. Ze loopt nu bij een psycholoog, maar dat lijkt niks te helpen. Het wordt alleen maar erger. Ze gaat bijna nooit meer naar buiten, ze barst zomaar in huilen uit en ze wil zo min mogelijk onder de mensen zijn. Ze doet er echt helemaal niks mee en ik heb het idee dat mijn schoonouders er ook niks aan doen. Ze laten het maar een beetje gebeuren. Wat kan ik eraan doen? Ik wil haar helpen. Ik ben bang dat het binnenkort helemaal mis gaat. Kunt u mij helpen?!

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het beste wat u kunt doen is een beetje haar vriendin worden, want uw schoonzusje lijkt me ongelukkig en eenzaam. Zoek gezamenlijke interesses om over te praten. Onderneem activiteiten die zij prettig vindt. Nodig haar bij u uit en laat haar eten (of niet eten) op de manier die zij wil. En als ze de deur niet uit wil, zoek haar dan thuis op. Maak het samen gezellig, maar betuttel haar niet.
Het helpt niet als u druk op haar uitoefent om te eten. Daar is ze vermoedelijk allergisch voor. Als jullie een goede band met elkaar hebben, dan komt ze er – heel misschien – toe om uit zichzelf te vertellen wat haar problemen zijn. Als dat niet gebeurt, wees er dan tevreden mee dat u haar in deze moeilijke tijd ‘gewoon gezelschap’ hebt kunnen bieden. Het zal haar goed doen dat u haar als ‘mens’ behandelt, en niet als ‘anorecticus’.
Mocht uw schoonzusje contact willen met andere anorexiapatiënten, dan kunt u haar de site aanraden van de Stichting Anorexia en Boulemia Nervosa: www.sabn.nl
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine