De vraag
Reden voor kinderloosheid
Door allerlei familieleed dat ik meemaakte, heb ik besloten om zelf geen kinderen te krijgen. Nu worstel ik met de vraag: moet ik daarover eerlijk zijn tegen mijn moeder? Of kan ik haar dat beter besparen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Tja, eerlijk is niet altijd fair. Dat voel je zelf ook al aan, lees ik tussen de regels door. Waarom precies zou je de reden voor jouw keuze met je moeder willen delen?
Is dat het verlangen naar erkenning voor de prijs die je voor je pijnlijke keuze betaalt? Is het een manier om je moeder te laten merken dat haar keuzes gevolgen hebben gehad voor jou? Dat je had gewild dat zij andere had gemaakt? Is het een verkapt verwijt?
Aan familieleed liggen meestal feiten ten grondslag die onbedoeld en tegelijkertijd onomkeerbaar zijn. Mensen, en dus ook ouders, kunnen beslissingen nemen waarvan de gevolgen niet zijn in te schatten en zeker niet in het nadeel van hun kinderen zijn bedoeld.
Ouders kunnen met terugwerkende kracht veel last hebben van hun, soms zelfs onbewuste, keuzes. Zeker als zij zien dat het pijnlijke gevolgen heeft voor hun kinderen.
Ik raad je dus aan om eerst je eigen motivatie te onderzoeken. Onderzoek ook de feiten die ten grondslag liggen aan het familieleed. Blijf jezelf daarbij afvragen wat de echte reden is om het wel of niet met je moeder te delen.