De vraag
Ik kan niet praten met mijn vader
Ik heb een behoorlijk moeizame relatie met mijn vader. Dat komt vooral doordat het zo lastig is met hem te communiceren. Dat zit ‘m zowel in het luisteren als in het praten.
Wat het luisteren betreft hoort hij vaak helemaal niet wat je eigenlijk zegt. En dat blijkt dan pas achteraf want op het moment zelf zegt hij gewoon ja of nee. Hij geeft ook zijn eigen interpretatie aan de delen die hij wel opvangt. Qua zelf praten haakt hij niet in op wat je zegt, maar praat hij vanuit zijn beleving over het onderwerp. Opvallend genoeg gaat dat voorin de auto en door de telefoon beter. Daarbij komt hij vaak met dezelfde punten, die meestal niet eens (meer) aan de orde zijn. Voor hem zijn er vaak twee mogelijkheden: of het één of het ander. Alternatieven sluit hij bij voorbaat uit. Als je zelf iets inbrengt wat hij nog niet bedacht had , is hij daarvan nauwelijks of helemaal niet te overtuigen. Zelf begint hij vaak een gesprek door iets te laten lezen (meestal een krantenartikel of nieuws). Als je het nog niet uitgelezen hebt, komt het volgende al.
Complicerende factor: mijn vader heeft weinig interessegebieden en gespreksstof: het beperkt zich tot vroeger en de computer. Daarbij weet hij niet wanneer hij gesprek moet beginnen en eindigen. Vaak zijn het dezelfde verhalen. Als hij vindt dat hij je iets moet vertellen, kan hij niet wachten. Vaak stap je net binnen en dan krijg je al een heel verhaal te horen. Wanneer je een gesprek voert met een ander, wacht hij niet tot dat gesprek klaar is, maar breekt in met zijn eigen verhaal. Hij vertelt toch door als je zelf praat of als je aan geeft dat hij even geduld moet hebben.
Door dit alles heb ik dus een moeizame relatie met mijn vader. Of eigenlijk heb ik dus nauwelijks (echt) contact met hem. Als ik nieuws heb, vertel ik dit aan mijn moeder. Zij communiceert dit weer met mijn vader. Zij kan beter contact maken, al moet ze ook veel herhalen, corrigeren en met stemverheffing spreken, en kost het ook de nodige irritatie. De laatste tijd probeer ik zelf dingen aan hem te vertellen. Soms doe ik wel vier pogingen, maar het komt bijna nooit over. Dit is zo vermoeiend en ontmoedigend! Ik raak hierdoor geïrriteerd.
Het gaat me tegenstaan, roept ergernis op en dat is iets wat ik nu juist niet wil. Het betekent wel dat als mijn moeder wegvalt, het contact met mijn vader verbroken is. Mijn partner – die altijd heel duidelijk is in de communicatie – ervaart hetzelfde met hem.

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Wat verlang jij naar echt contact met je vader, en wat erg voor je dat het maar niet lukt die moeizame relatie met je vader te verbeteren.
Het lijkt alsof je vader een heel eigen wereld heeft. Waarvoor zou hij dat nodig hebben? Wat van zichzelf zou hij daarmee (onbewust) willen beschermen? Is het te herleiden tot zijn jeugd, het gezin waaruit hij komt? Of is er sprake van een beperking/handicap? Zowel in de auto als per telefoon is er sprake van ‘gedwongen’ concentratie – dat communiceert makkelijker/beter.
Als je een moeizame relatie hebt met je vader: praat niet over ‘dingen’ maar over hem en jou
Je doet op allerlei manieren erg je best om de band met je vader te verbeteren, maar zonder dat het je iets oplevert. Zou je hem ook rechtstreeks kunnen zeggen wat jouw verlangen is? Dus dat je eens probeert om niet zozeer te praten over ‘dingen’ (want daar gaat het immers niet om), maar over jezelf en hem. Je kunt hem bijvoorbeeld vragen wat jij voor hem betekent, of wat hij leuk zou vinden om over jou te weten, of met jou te doen. Wat zijn wensen zijn voor jou, en wat hij jou gunt. Gebruik herinneringen uit je kindertijd als aanleiding. Hoe was het voor hem om een dochter (jou dus) te krijgen? Hoe zag hij jou als klein meisje, waar was je goed in volgens hem? Om welke dingen huilde je of van welke dingen werd je blij? Hoe heeft hij voor jou gezorgd? Welke spelletjes speelde hij met jou?
Op die manier stel je jezelf kwetsbaar op maar ook sterk. Je hebt het dan immers over datgene waar het ook werkelijk om gaat: jouw relatie met hem. Ik kan je niet garanderen dat je dan wel echt contact krijgt maar het zal voor jou helend zijn te benoemen waar het je echt om te doen is; gehoord en gezien worden in wie jij bent. Je geeft jezelf én hem een kans. Ik weet niet of je zelf kinderen hebt maar ook voor hen, en voor jou in relatie met hen, is het van wezenlijk belang dat jij in het reine bent met jouw vader, hun opa.
Als het niet lukt is het tijd voor rouw
Wanneer je vader niet geven kan wat jij nodig hebt is het tijd voor rouw. Dan moet je leren leven met datgene wat er niet is, en wat je zo graag zou hebben gehad. Zoek dan mensen die jou kunnen dragen in die tijd van rouw. Daarnaast kun je dan gaan besluiten hoe jij dochter wilt zijn van jouw vader, die jou niet kan geven wat je nodig hebt. Dat is een hele klus. Ook daarbij heb je anderen nodig. Dit zal ook effect hebben op je moeder. Zij hoeft dan niet meer te bemiddelen tussen haar man en haar dochter, maar kan zijn vrouw zijn en jouw moeder.
Lees hier meer over de rol van een vader in een meisjesleven