De vraag
Kinderen die dieren mishandelen, hoe zit dat?
Geachte heer Vermeiren,
Soms doen kinderen nare dingen met dieren: een spin de pootjes uittrekken bijvoorbeeld. Of een kind schopt een hond. Ik vraag me af: waarom doen kinderen dit? Hoe reageer je op dierenmishandeling van je kind als ouder? En wanneer is dit gedrag zorgwekkend?
Hartelijke groet,
Een dierenliefhebber

Het advies
Beste dierenliefhebber,
Het gebeurt inderdaad regelmatig dat kinderen nare dingen met dieren doen. Dat is op zich helemaal niet abnormaal.
Het is uiteraard van belang dat we daar als volwassene op reageren. Als kinderen dingen doen die we afkeuren, dan moeten we dat benoemen. Tegelijk is het belangrijk daar ook zelf naar te handelen. Dat kan lastig zijn. Vaak slaan volwassenen vliegen dood, en dan doen we dus ook dieren kwaad. Het is daarom goed om uit te leggen waarom je iets afkeurt. Een spin ga je niet zomaar de poten uittrekken, een vlieg slaan sommigen dood omdat die vieze zaken overbrengen op het eten. Het is functioneel, niet voor het plezier.
De grens tussen normaal en niet normaal is niet eenduidig vast te stellen. Dat evalueren we op basis van frequentie, aard, de maturiteit van het kind en de aanwezigheid van andere problemen.
Als het pijn doen van dieren een repetitief patroon is en steeds erger wordt, dan is het zeker zaak om hiervoor aan de bel te trekken. Een zorgelijke tendens past doorgaans ook in een ruimer patroon van problemen, waarbij ook ongevoelig gedrag ten opzichte van andere kinderen opvalt.
Als er een probleem is, dan hoeft dit niet te betekenen dat een kind van zichzelf gevoelloos is. Dergelijke gedragingen kunnen ook een reactie zijn op slecht in zijn vel zitten omwille van dingen die hen overkomen. Bijvoorbeeld een onverwerkt verlies, overlijden van een opa, …
Vriendelijke groet,
Robert Vermeiren