De vraag
Ik stemde in met seksueel misbruik door mijn broer
Beste mevrouw Speckens,
Ik doe de cursus Mindfulness en werd heel emotioneel bij de vraag die er op een gegeven moment gesteld werd, over de ervaring waarover je je het meest verdrietig voelt.
Ik kwam in mijn gedachten bij het moment dat mijn broer mij seksueel misbruikt heeft op 18-jarige leeftijd. Ik kom uit een streng gereformeerd gezin en had een vader die erg dominant was. Mijn broer was getrouwd en ik logeerde een tijd bij hem. Van hem mocht ik wél uit, maar alleen op voorwaarde dat ik seks met hem had, zo stelde hij nadat hij me veel bier had gevoerd (want dit was stoer).
De meeste moeite heb ik met het feit dat ik ingestemd heb. Ik kan mezelf dit niet vergeven. Dit terwijl het vreselijk voelde – ik kan me zelfs niet meer herinneren of het 1, 2, of 3 keer is gebeurd. Eigenlijk haat ik mezelf hierdoor. Kunt u me helpen mezelf te vergeven? Misschien uitleggen hoe ik dit heb kunnen laten gebeuren? Ik ben nu 57 jaar.
Vriendelijke groet,
Karin

Het advies
Beste Karin,
Het gebeurt vaker dat mensen tijdens de mindfulness cursus geconfronteerd worden met pijnlijke herinneringen. Je leert je tenslotte openstellen voor niet alleen de prettige maar ook de pijnlijke emoties en gebeurtenissen. En daar is moed voor nodig. Maar niet alleen moed, ook mededogen. Mededogen met jezelf en met anderen.
We komen allemaal in ons leven in situaties terecht die gecompliceerd zijn. We zijn allemaal mensen met onze sterke kanten en onze beperkingen. We zijn van goede wil, maar de omstandigheden in ons leven maken dat we ons soms anders gedragen dan we zouden willen. Dat erkennen en aanvaarden is een belangrijke stap. Een stap die noodzakelijk is om ons te ontwikkelen tot mensen die bewuster en wijzer in het leven staan.
Bij het zetten van deze stappen zijn gevoelens van schuld en schaamte echter niet behulpzaam. Integendeel, daar kunnen we een heel leven in blijven steken, als we niet oppassen. Ofwel door te proberen er niet aan te denken, ofwel door in kringetjes rond te blijven draaien. Voor deze stappen is nodig dat we onszelf accepteren zoals we zijn, en van onszelf leren houden zoals we zijn. Met alle pijn, verdriet en boosheid die daar soms bij naar boven komt.
Ik wens u van harte toe dat u zichzelf zult leren accepteren en waarderen zoals u bent, wat u ook is overkomen.
Met vriendelijke groet,
Anne Speckens