De vraag
Op bezoek bij demente oma?
Mijn man vindt het moeilijk om naar zijn dement wordende oma toe te gaan en gaat daarom ook erg weinig – waar hij zich dan weer rot over voelt. De situatie met zijn oma doet hem denken aan zijn andere, inmiddels overleden, demente oma. Hoe kan ik hem steunen?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Mooi dat jij je man wilt steunen, dat zal hij nodig hebben. Terecht vraag je hóé. En daarvoor moet je bij hem zijn. Als we een ander willen helpen en steunen, trappen we vaak in de valkuil dat we gaan invullen voor de ander hoe die het best geholpen kan worden.
Ik vul nu ook in voor je man: ik denk te lezen dat je man naar zijn oma gaat omdat ‘het hoort’, maar liever niet gaat omdat hij haar leed niet kan (ver)dragen. Jij zou hem moeten vragen of dat klopt.
Om welke reden wil hij gaan? Om welke reden niet? Waar heeft hij last van als hij toch gaat of juist thuisblijft? Jullie moeten samen eerst helder krijgen wat de werkelijke, onderliggende redenen zijn van zijn moeite met de oma-bezoeken.
Vervolgens kan hij een keuze gaan maken: vaker of juist niet meer gaan. Dan kan hij dát kiezen waar hij zich niet rot over voelt – ook al is het misschien niet de makkelijkste weg. Vraag hem ook of jij hier eventueel een rol in kunt spelen, en bepaal voor jezelf of je dit wilt en kunt.
Zo heb ik meer vragen voor je dan antwoorden. Ik stel voor dat jij ook begint met vragen stellen aan je man.