De vraag
Kies ik voor liefde of voor mijn gezin?
Ik ben ruim vier maanden enorm in tweestrijd. Ga ik door in mijn relatie waarin ik niet 100% gelukkig ben, of ga ik voor het echte geluk in mijn leven? Moet ik kiezen voor mijn gezin of voor liefde? Als ik géén gezin had, dan was de keuze niet zo lastig.
In mijn gezin mis ik intimiteit en waardering. Mijn partner en ik zijn het over van alles oneens. Ik waardeer haar erg als moeder, maar het gevoel van ‘houden van’ is echt weg. Alles wat ik mis, heb ik bij een andere vrouw gevonden. En bij die andere vrouw is allang geen sprake meer van een ‘roze bril’. We delen veel samen, er is respect, we kunnen goed praten.
Ik maak me veel zorgen over mijn kinderen van 1 en 5 jaar. Ik voel me schuldig dat ik mijn gezin uit elkaar haal, maar ik doe ook iemand pijn als ik voor mijn gezin kies en niet voor de nieuwe liefde van mijn leven…. Hoe moet ik met dit proces omgaan, ik blijf nu steeds in een cirkel draaien; moet ik kiezen voor liefde of voor mijn gezin?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
De vraag die jij je moet stellen is: ‘waarom ben ik niet allang samen met de liefde van mijn leven? Waar komt mijn twijfel vandaan?’
Een roze bril en een zwarte bril
Natuurlijk bezie je je droomvrouw en jullie relatie wel degelijk door een roze bril. Je bent toch verliefd? Nou dan. En natuurlijk kijk je naar je huidige vriendin en jullie leven samen door een zwarte bril. Zo werkt dat. Als je eenmaal hebt besloten dat iets of iemand niet deugt, zie je alleen nog maar de mankementen.
Vergeet objectiviteit dus, als het om de liefde gaat. Waarheid is niet het criterium voor keuzes in de liefde. Dat is moed. Je durft niet. Je durft niet lief te hebben. Het probleem zit ‘m echt niet in deze vrouw of een andere vrouw. Het probleem is dat je er niet voor durft te gaan.
Niet durven liefhebben: over de rol van hechting
Meestal heeft zo’n gebrek aan lef te maken met hechting, met de manier waarop je je verbindt met een ander. Kun jij je veilig voelen bij een ander? Kun je veiligheid bieden? Ik raad je aan om te lezen over de hechtingstheorie van John Bowlby en Mary Ainsworth. En als je toch bezig bent, lees dan ook wat Sue Johnson zegt over Emotionally Focused Therapy (EFT).
Om de clou meteen te verklappen: je kunt je goed aan iemand hechten als je vindt dat je zelf iemand bent om van te houden. Welke keuze maakt je trots? Ben je trots als je weggaat bij je gezin? Of als je de goede persoon afwijst die komt op het verkeerde moment?
Hier lees je meer over relatie-APK voor jonge ouders