Waarom heb ik na het avondeten nog honger?

Wat kan ik doen tegen dat ‘trek’-gevoel na het avondeten? Ik zou dan toch geen trek meer moeten hebben?

Ons advies

Wat jij beschrijft is een veel voorkomend verschijnsel: direct na het eten nog steeds de drang hebben om meer te eten. Terwijl je buik dan wel gevuld is.

De Amerikaanse arts en mindfulnessleraar Jan Chozen Bays heeft in haar boek over mindful eten een mooie methode uitgelegd om dit beter te leren begrijpen. Zij onderscheidt zeven soorten honger. De meeste mensen zijn bekend met één daarvan: maaghonger: het knorren van je maag als hij leeg is en het gevoel van verzadiging als hij gevuld is. Maar er zijn dus meer ‘hongers’ die een drang tot eten kunnen veroorzaken. Ook als je maag vol is. Bijvoorbeeld mondhonger: je mond kan nog behoefte hebben aan beweging en kauwen. Of lichaamshonger: je lichaam heeft niet de juiste voedingsstoffen binnengekregen en vraagt hier nog om.

De kunst is om inzicht te krijgen in welke behoefte er speelt bij jou en hier op een wijze manier op te reageren. Dat kan ingewikkeld zijn maar je kunt een begin maken door als je die eetdrang ervaart, er niet direct op te reageren maar eerst een paar minuten goed te onderzoeken wat je nu precies voelt op zo’n moment.

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Dit vind je misschien ook interessant

Interview

Psychologe Ellen Langer ‘Je kunt ook mindful worden van voetbal kijken’

Alles steeds met een frisse blik bekijken, dat is het geheim van een mindful leven, zegt Ellen Lange...

Lees verder
Test

Hoeveel tijd alleen heb je nodig?

Lees verder
Interview

Tim Parks: ‘Ik denk niet meer, ik voel’

Lees verder
Interview

Jon Kabat-Zinn ‘Je hoeft nergens te komen, als je maar aanwezig bent’

Lees verder
Artikel

IJzer maakt slim

Lees verder
Artikel

Anorexia door autisme?

Lees verder
Artikel

Voedsel voor de geest

Lees verder
Artikel

Biologische belofte

Lees verder