Waarom heb ik na het avondeten nog honger?

Wat kan ik doen tegen dat ‘trek’-gevoel na het avondeten? Ik zou dan toch geen trek meer moeten hebben?

Ons advies

Wat jij beschrijft is een veel voorkomend verschijnsel: direct na het eten nog steeds de drang hebben om meer te eten. Terwijl je buik dan wel gevuld is.

De Amerikaanse arts en mindfulnessleraar Jan Chozen Bays heeft in haar boek over mindful eten een mooie methode uitgelegd om dit beter te leren begrijpen. Zij onderscheidt zeven soorten honger. De meeste mensen zijn bekend met één daarvan: maaghonger: het knorren van je maag als hij leeg is en het gevoel van verzadiging als hij gevuld is. Maar er zijn dus meer ‘hongers’ die een drang tot eten kunnen veroorzaken. Ook als je maag vol is. Bijvoorbeeld mondhonger: je mond kan nog behoefte hebben aan beweging en kauwen. Of lichaamshonger: je lichaam heeft niet de juiste voedingsstoffen binnengekregen en vraagt hier nog om.

De kunst is om inzicht te krijgen in welke behoefte er speelt bij jou en hier op een wijze manier op te reageren. Dat kan ingewikkeld zijn maar je kunt een begin maken door als je die eetdrang ervaart, er niet direct op te reageren maar eerst een paar minuten goed te onderzoeken wat je nu precies voelt op zo’n moment.

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Helpt mindfulness tegen hypochondrie?

Lees verder
Artikel

Zo help je een hooggevoelig kind

Volledig van slag door het geluid van de stofzuiger, de stukjes in de pindakaas of een kriebelend la...

Lees verder
Artikel

Vitamine

Lees verder
Advies

Moet ik voedingssupplementen gebruiken?

Lees verder
Column

Te druk? Mediteer!

Lees verder
Artikel

Verleiding in de supermarkt

Lees verder
Verhaal

Spiritueel narcisme

Lees verder
Verhaal

Mag het ook wat minder mindful?

Lees verder