De vraag

Waarom heb ik na het avondeten nog honger?

Wat kan ik doen tegen dat ‘trek’-gevoel na het avondeten? Ik zou dan toch geen trek meer moeten hebben?

Het advies

Rita Zeelenberg

Mindfulness & Mindful eten

Wat jij beschrijft is een veel voorkomend verschijnsel: direct na het eten nog steeds de drang hebben om meer te eten. Terwijl je buik dan wel gevuld is.

De Amerikaanse arts en mindfulnessleraar Jan Chozen Bays heeft in haar boek over mindful eten een mooie methode uitgelegd om dit beter te leren begrijpen. Zij onderscheidt zeven soorten honger. De meeste mensen zijn bekend met één daarvan: maaghonger: het knorren van je maag als hij leeg is en het gevoel van verzadiging als hij gevuld is. Maar er zijn dus meer ‘hongers’ die een drang tot eten kunnen veroorzaken. Ook als je maag vol is. Bijvoorbeeld mondhonger: je mond kan nog behoefte hebben aan beweging en kauwen. Of lichaamshonger: je lichaam heeft niet de juiste voedingsstoffen binnengekregen en vraagt hier nog om.

De kunst is om inzicht te krijgen in welke behoefte er speelt bij jou en hier op een wijze manier op te reageren. Dat kan ingewikkeld zijn maar je kunt een begin maken door als je die eetdrang ervaart, er niet direct op te reageren maar eerst een paar minuten goed te onderzoeken wat je nu precies voelt op zo’n moment.

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Eerst voelen, dan eten – wat zijn jouw eetregels?

Weer gedachteloos die zak chips leeggegeten? Door mindful te eten doorbreek je dit soort patronen en...

Lees verder
Training

Ontspannen opvoeden

Word de ouder die je wil zijn.

Lees verder
Kort

Emotie-eten begint al jong

Lees verder
Artikel

Sluipmoordenaar in de keuken

Lees verder
Artikel

Twintig kilo afvallenNieuw begin

Lees verder
Artikel

Als je kind zichzelf uithongert

Lees verder
Verhaal

Een andere aanpak bij ADHD: mindfulness

Lees verder
Advies

Burn-out, depressie en voeding

Lees verder