De vraag
Waarom heb ik die angstdromen?
Ik heb vaker terugkerende dromen die verschillen van vorm, maar die hetzelfde gevoel van angst bij me losmaken. Ik heb hiervoor lange tijd EMDR gehad waarna het minder werd. Na de geboorte van mijn jongste zoontje kwamen de nare dromen weer terug. Niet allemaal gelukkig – maar het onheilspellende, de angst en het gevoel dat mensen me pijn willen doen blijft bestaan in mijn dromen.
Als er een dreigende angst opkomt in mijn dromen, kan ik me door middel van concentratie omhoog laten zweven. Ik ga dan rechtop, zeer geconcentreerd naar hoge daken, bomen, en flats zweven zodat ik kan vluchten. Vaak gaan mijn dromen ook over vakantiehuisjes waarin ik word misbruikt en waar iedereen om me heen drugs gebruikt en seksuele handelingen met elkaar verricht. Er zitten ook mensen in verwikkeld uit mijn huidige omgeving, gecombineerd met mensen van vroeger.
Vaak eindigt mijn droom met het snel op moeten ruimen van het huisje waarin ik verbleef, Daar is het namelijk een rotzooi van alle mensen die over de vloer zijn geweest, die anderen binnen hebben gelaten wat ik eigenlijk niet wilde. Vaak is het in een warm land met zee, water in de nabije omgeving.
Ik voel me bij het ontwaken ook vaak smerig, onrustig en beklemd. Het heeft altijd even tijd nodig om me te realiseren dat dit weer een droom was. Ik heb hier al jaren last van, sinds ik circa twaalf jaar oud was. Het is verergerd na een roerig tienerleven en nadat ik ook een vervelende tijd tijdens mijn adolescentie.
Na de EMDR ging het beter en kan ik nu na jaren wel inslapen, maar het beangstigende gevoel tijdens mijn dromen dat heb ik iedere nacht opnieuw. Hoe verklaart u dat, en heeft u tips om het te verminderen?

Het advies
EMDR kan een heel goede methode zijn om een angstige droom aan te pakken. Soms blijkt echter dat een droom weliswaar verdwijnt, maar later toch in een of andere vorm terugkomt. Dat kan zijn op het moment dat belangrijke veranderingen in je leven optreden, zoals bij de geboorte van je zoontje. Mooi dat je een goede manier hebt gevonden om actief met dreigende angst om te gaan door omhoog te zweven.
Waarschijnlijk blijven gebeurtenissen en gevoelens uit je roerige tienerjaren in een of andere vorm in je dromen terugkomen, totdat je de emoties die bij die tijd horen meer plaats hebt kunnen geven. Soms helpt het om terug te kijken naar de gebeurtenissen uit die tijd op een vriendelijke en milde manier voor jezelf.
Je dromen vinden meestal plaats in vakantiehuisjes, in een warm land vlakbij de zee. Vakantie, warmte en zee verwijzen vaak naar plezier, loslaten, rust, overgave, vrijheid…. Vul maar voor jezelf in. Maar juist dáár vindt het misbruik plaats. Een vraag die je jezelf kunt stellen: is het moeilijk voor je om jezelf vakantie, rust, overgave, plezier te gunnen?
Ook lijk je je zeer verantwoordelijk te voelen voor anderen; jij bent degene die hun rotzooi opruimt. Herken je dat in je leven overdag?
Een vraag: gaat het in je dromen om jouw eigen vakantiehuisje? In dat geval vindt alles wat je niet wilt dus plaats in jóuw ruimte. Je bent in je droom geen baas over je eigen lijf en vakantiehuisje. Misschien kun je eens uitzoeken in hoeverre je in je leven overdag je grenzen voldoende duidelijk aangeeft, duidelijk laat blijken ook dat je sommige dingen gewoon niet wilt.
Ook is het interessant te kijken welke mensen uit je huidige leven in je dromen voorkomen. Soms spelen ten aanzien van mensen uit je huidige leven dezelfde patronen en gevoelens een rol die je ook had ten opzichte van de mensen uit je verleden. De mensen kunnen dan heel verschillend zijn, maar jouw patronen en gevoelens zijn wel hetzelfde.
Zorg goed voor jezelf als je gaat slapen: lees een ontspannend boek, zie een relaxte film of luister naar mooie muziek. Misschien vind je het prettig een lekkere douche te nemen. Ga in ieder geval zo ontspannen mogelijk naar bed. En heel belangrijk: wees vriendelijk en mild voor jezelf, zéker op het moment dat je wakker wordt en je je beklemd en smerig voelt.