De vraag
Tegen de ochtend heb ik nare dromen
Geachte mevrouw De Boer,
Tegen de ochtend en als ik langer blijf liggen dan normaal, droom ik vaak dat zaken ‘niet kloppen’, afspraken worden niet nagekomen of blijken niet gemaakt te zijn, dingen zijn weg, een route is anders, ik kan niet doen of vinden wat ik wil. Het is vooral ergerlijk, niet eng of bedreigend.
Op andere tijden in de nacht droom ik ‘gewoon’, maar dit is een reden om niet uit te slapen. Hoe kan dit? Ik heb geen conflicten of problemen met mensen.
Groeten van Riejet

Het advies
Hallo Riejet,
Dingen die je overdag niet prettig vond, maar waar je op het moment zelf weinig aandacht aan hebt besteed, of waarvan je je misschien niet eens zo bewust was, kunnen vaak in een wat versterkte vorm in dromen naar voren komen. Misschien ben je overdag ook wel wat onzeker over bepaalde afspraken, een route die je moet nemen of dingen die je moet doen.
Tegen de ochtend droom je naar verhouding het meeste en ook het meest intensief. In die laatste droom of dromen van de nacht kunnen je emoties wat meer of wat duidelijker naar voren komen. Dat is waarschijnlijk de reden dat je dan vooral dromen hebt dat zaken niet kloppen.
Wat je kan doen:
• Als je je overdag ergens onzeker over voelt of iets wel klopt, of je dingen wel goed hebt gedaan, druk je onzekerheid niet weg, maar geef die even de ruimte.
• Als je wakker wordt uit een droom waarin iets niet klopt, blijf even liggen en loop de droom in gedachten nog eens langs. Kijk wat je in je droom anders had kunnen doen, zodat de droom een beter eind zou kunnen krijgen. Terwijl je je ogen gesloten houdt, droom je droom als het ware nog even opnieuw en stel je voor dat je het deze keer anders aanpakt.
• Je kunt dit eventueel ’s avonds voor je gaat slapen nog eens doen. Of een paar keer overdag. Blijf jezelf de eerste tijd op deze manier trainen. Je verandert dan je droomscenario van ‘het klopt niet’ in een scenario van ‘ik vertrouw op wat ik zelf doe’.
Succes!
Met hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl