De vraag
De rol van dieren in dromen
Hallo Ada,
Ik droomde over twee bruine beren, lief warm klein rustig in een hoekje. Ik ben op zolder, afgesloten van de beren. Ze verhongeren. Plotseling is er een dreiging op zolder. Grote snuit gesloten. Een jongeman met zwart krullend haar en lichtbruine huid, gaat weg en laat alles achter. Een bruine beer die een aap is maakt een ruïne van mijn tuin. Ik schreeuw, hij gaat door. Een grote hand duwt een klein meisje met zijn hand om haar keel tegen de grond. De tuin is kaal.
Ik denk dat ik alles alleen moet herstellen, maar voel dan de opluchting dat er iemand is die zal helpen. De beren zijn opgehaald met een auto. Er zweeft een zwarte schaduw boven een gedeelte van de tuin; een ander deel is al gerestaureerd.
Wat betekent mijn droom?
Groeten van Hendrika

Het advies
Hallo Hendrika,
Dieren in dromen vormen vaak een natuurlijk tegenwicht voor ons leven overdag, dat niet altijd zo natuurlijk is. Meer informatie over de bijzondere rol van dieren in dromen, vind je in mijn boek ‘Dromen’’, hoofdstuk 10.
Wat in jouw droom ontbreekt, is het contact tussen jou en de beren. Dat is het essentiële punt van je droom. Was er wél contact geweest, dan was je droom beslist heel anders verlopen. Zij liggen in dat hoekje, jij zit afgesloten op zolder. Ze komen voeding, aandacht van jou tekort.
En dan ontstaat er agressie en turbulentie in je droom. Ook dat is vaak zo met dieren in dromen: wanneer ze niet krijgen wat ze nodig hebben, dan worden ze boos en gaan soms in de aanval.
Je zit afgesloten van de beren op zolder. De zolder is vaak een wat geïsoleerde plek in een huis, wat verder bij het gewone leven (van huiskamer en keuken) vandaan. Herken je eventueel een neiging van jezelf om je (soms) wat terug te trekken? Misschien voel je je soms ook ‘afgesloten’.
Belangrijk om te weten is wat jou als eerste te binnenschiet als je denkt aan beren. Soms staan beren voor kracht. Maar misschien ook moet je eerder denken aan iets warms of knuffel-achtigs. Of aan nog iets anders. Het gaat echt om jóuw eerste associatie. De beren staan in ieder geval voor een eigenschap die waarschijnlijk (nog) niet voldoende in in je leven tot uiting komt.
Eigenlijk is het wel goed dat de beren zich in je droom laten zien: je kunt je die eigenschap dan ook echt ‘eigen maken’, als je dat wilt. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen wat je met je kracht of ‘knuffelgevoel’ doet. Mag dat er zijn? Heb je op enig moment in je leven geleerd er van af te zien?
Het slachtoffer is een klein meisje. Hoe oud is ze ongeveer? Het ‘kleine meisje’ in jou – denk aan speelsheid, spontaniteit – kan niet voluit leven. De leeftijd van het meisje is misschien de leeftijd die jij had, toen je het directe contact met je kracht of ’knuffelgevoel’ kwijtraakte.
De beren worden opgehaald met een auto, niet direct een plaats waar beren zich op hun gemak voelen. Daarmee blijft de onnatuurlijke situatie waarin ze zich bevinden, voortduren.
Misschien, als het goed voor je voelt, zou je je die beren uit de allereerste droomscène – als ze nog rustig en lief zijn – nog eens voor de geest kunnen halen en kijken of je contact met ze kunt maken.
Met hartelijke groet
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl