De vraag
Ik droomde van mijn opgebaarde tante
Geachte mevrouw de Boer,
Ik droomde van een tante die drie weken geleden is overleden. In deze droom lag ze opgebaard zoals ze ook werkelijk drie weken geleden lag opgebaard. Het plaatje was compleet hetzelfde. Ineens begon ze te praten tegen mij. Ze zei steeds: ‘Alles is van mij, alles is van mij’. Ik probeerde haar gerust te stellen. Toen zei ze: ‘Ga weg, ga weg, engerd’.
Ik ben al een paar dagen met deze droom bezig en heb er echt last van. Het was zo echt allemaal. Ik heb een hele goede band met deze tante gehad en heb tijdens haar sterven veel bij haar gezeten. Had haar beloofd bij haar te blijven, maar op het moment dat ze stierf was ik er niet. Ze had zelf geen kinderen en is op één week na 99 jaar geworden.
Groeten van Hannie

Het advies
Beste Hannie,
Volgens mij ben je met veel liefdevolle intentie bij het sterfbed van je tante geweest. En dan schrik je van zo’n droom. Dit soort dromen komt zeker vaker voor en kunnen op gemengde gevoelens wijzen tussen de dromer en degene die is overleden. Naast de genegenheid tussen beiden is er misschien sprake van een conflict, boosheid, irritatie of schuldgevoelens die niet (voldoende) zijn uitgesproken.
Gevoelens zijn in dromen vaak wat sterker omdat dromers er overdag weinig aandacht aan besteden of zich niet goed bewust zijn dat ze die gevoelens hebben. Waarschijnlijk zit het jou ook dwars dat je niet bij het sterven van je tante aanwezig was.
Wat je kunt doen: als er iets is wat nog niet uitgesproken is tussen jou en je tante zou je haar een brief kunnen schrijven om haar dat te vertellen. Of je zou het haar in gedachten kunnen vertellen. Vertel ook hoe je het vindt dat je niet bij haar was toen ze stierf en wat je op dat moment graag voor haar had willen doen. Of wat zij nog voor jou had kunnen doen. Zeg erbij dat je haar dit vertelt of schrijft juist omdat je veel om haar geeft en met liefde aan haar wil terugdenken. Als je dit zo eerlijk en volledig mogelijk doet, zet je beslist een heel belangrijke stap in je verwerkingsproces.
Je kunt meer lezen over dromen van nabestaanden in het boek van Patricia Garfield: Droomberichten. Forum, Amsterdam, 1998.
Hartelijke groet,
Ada de Boer
• Ada de Boer, psycholoog en deskundige op het gebied van dromen, is auteur van diverse boeken. Neem een kijkje op haar website: www.droomnet.nl