De vraag
Ik ben te moe om te sporten
Ik heb het erg druk op mijn werk en ben daardoor in mijn vrije tijd zo moe dat ik vooral op de bank wil hangen en tv-kijken. Terwijl ik weleens heb gehoord dat je juist meer energie krijgt van sporten of met vrienden afspreken. Wat is wijsheid?

Het advies
Expert
Theo Compernolle
Stress en brein
Laat ik je vraag omdraaien: wat gaat er tijdens de werkdag verkeerd waardoor je zo moe bent? Die vermoeidheid is een duidelijk signaal. Neem je bijvoorbeeld voldoende pauzes? En werk je efficiënt? Het voortdurend heen en weer springen tussen taken kost gemakkelijk dubbel zoveel tijd voor een slechter resultaat en met meer stress.
Denk eens na of je niet te gemakkelijk ‘ja’ zegt tegen extra werk terwijl het er eigenlijk niet meer bij kan. En zo ja, waarom doe je dat? Wil je iedereen altijd een plezier doen? Of ben je zo ambitieus?
Ik hoop dat het je lukt om weer in balans te raken en niet meer al je energie in je werk te stoppen maar meer prioriteit te geven aan je gezondheid, bijvoorbeeld door energie over te houden om te sporten.