De vraag
De spanning in mijn nek en schouders gaat niet weg
Het artikel in Psychologie Magazine over burn-out komt voor mij precies op tijd. Sinds een paar weken heb ik namelijk ook burn-out klachten: gespannen schouders en nekspieren, vaak hoofdpijn en constant moe, nergens zin in.
Ik weet ook zeker dat het door mijn werk komt, er zijn de laatste tijd veel directe collega’s vertrokken, waar nog geen vervanging voor is, waardoor mijn werkdruk bijna is verdubbeld. Ik had nooit gedacht dat ik zelf deze klachten zou hebben – eerlijk gezegd vond ik mensen met een burn-out meestal aanstellers. Maar ja, nu weet ik uit eigen ervaring dat je er écht lichamelijke klachten aan kan overhouden. En ze zijn behoorlijk hardnekkige, die gespannen nek en schouders.
Gelukkig pas ik veel tips die in het artikel genoemd zijn ook zelf al toe. Dus ik ben denk ik al goed bezig om ergere klachten te voorkomen. Alleen verdwijnt de spanning in mijn nek en schouders jammergenoeg niet. Het is niet altijd even hevig, maar blijft zeuren op de achtergrond. Wat kan ik doen om deze klachten te verlichten?

Het advies
Petra Savelsberg
Burn-out deskundige
Goed van je dat je zelf zo actief aan de slag bent om ergere klachten te voorkomen. Gespannen spieren, zoals gespannen schouders en nek, en als gevolg daarvan pijnklachten zijn doorgaans goed te verhelpen.
Ontspannen: een kwestie van bewust én tijdig doen
Gespannen nekspieren en schouderspieren kun je verlichten door een combinatie van ontspanningsoefeningen en conditieverbetering. Het is belangrijk dat je tijdig ontspant, dus zodra je de spanning in je schouders en nek signaleert.
Werkdruk aanpakken
Tot slot is het goed te ontdekken wat je gespannen maakt. Pieker je, ben je gehaast aan het werk, of vind je bijvoorbeeld dat je alles alleen moet doen? Je schrijft dat je werkdruk verdubbeld is: hoe is het gesteld met het stellen van prioriteiten? Het lijkt me zinvol met je leidinggevende te overleggen over de werkdruk. Misschien kan hij of zij prioriteiten stellen, zodat je wellicht niet alles zelf hoeft te doen of dingen kan laten liggen.
Veel succes!
Lees ook het artikel Stress, zo voorkom je een burn-out