De vraag
Ik ben verstijfd van de spanning
Lange tijd heb ik spanningen over mijn werk en privé compleet genegeerd. Ik raakte als het ware verstijfd van de spanning en kon niet meer ontspannen en niet meer slapen. Ik slaap wel weer – met pillen – maar nu voel ik me een soort robot die alleen nog doet wat er van hem verwacht wordt. Vanbinnen zit een nerveuze trilling en mijn hele lichaam is gespannen, en ik ben bang dat ik hier niet uitkom.

Het advies
Expert
Theo Compernolle
Stress en brein
Je beschrijft perfect de symptomen van burn-out. Iemand met een burn-out heeft veel symptomen van overspanning, zoals dat gevoel van totale uitputting, maar er komt nog iets belangrijks bij: een soort zelfvervreemding, waardoor je jezelf en soms de omgeving als anders, als niet meer echt ervaart.
Van overspanning kun je herstellen door een periode van ont-spanning, van rust om je stressbalans te herstellen. Maar voor burn-out is dat niet voldoende. Pillen kunnen tijdelijk helpen, maar zullen de zaak nooit oplossen. Wat je nodig hebt, is een goede therapeut, met ervaring in de aanpak van burn-out, met kennis van cognitieve therapie, en met een multidisciplinair team om zich heen met wie hij kan overleggen over de psychische, lichamelijke en sociale aspecten van je burn-out. Wees niet te trots, je bent heel sterk, maar hoe sneller je die stap zet, hoe beter het voor je is.