De vraag
Mijn vrouw moet altijd huilen na het vrijen
Mijn vrouw en ik zijn zes jaar samen. Onze relatie kent vanaf het begin ups en downs (we maken vaak ruzie over kleine huishoudelijke dingen), maar in bed hebben we het altijd goed samen. Er is alleen iets wat we allebei niet goed begrijpen. Na het vrijen moet ze altijd huilen. We hebben twee jonge kinderen en de eerste paar jaar van ons huwelijk dacht ik dat het huilen kwam door oververmoeidheid.
Inmiddels gaan de kinderen naar school en heeft mijn vrouw haar werk opgezegd. Maar nog steeds huilt ze. Dat was zelfs al de eerste keer dat we met elkaar naar bed gingen. Zij zegt dat het er gewoon bij hoort, maar voor mij haalt het toch wel een beetje het plezier weg van het fijne vrijen. Is het normaal en moet ik me erbij neerleggen, of is er een andere reden waarom ze in huilen uitbarst?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Fijn dat jullie het goed hebben in bed, zelfs na het krijgen van twee kinderen. Vergis je niet, er is genoeg onderzoek dat duidelijk maakt hoeveel negatieve impact zwangerschappen en opvoeding op een seksleven kunnen hebben. Je vrouw voelt kennelijk dingen bij en na het vrijen, en ze is in staat die emoties toe te laten. Dat lijkt me niet raar of zorgelijk. Kennelijk voelt ze zich ook veilig genoeg bij jou om het toe te laten. Een goed teken.
Over de vraag naar betekenis moet je niet bij mij zijn, maar bij haar. Vindt zij het naar, voelt ze zich angstig, brengt het haar van haar stuk? Of is het een ontlading, net zoals het orgasme een ontlading is? Wil ze er iets aan veranderen? Als jullie daar niet uitkomen samen, is het te overwegen om met een seksuoloog gaan praten (zie nvvs.info voor een lijst geregistreerde collega’s).
Stel dat er een verbinding is met oude pijn of trauma, dan is daar heel goed iets aan te doen zonder dat je lang in therapie moet. Het kan ook heel goed dat het allemaal zo zwaar niet is voor haar, dan is het beter haar lekker vast te houden en te troosten, en ik zou er zeker jouw vrijplezier niet door laten aantasten. Je kunt je energie beter besteden aan een soepeler en kameraadschappelijker verdeling van de huishoudelijke dingetjes. Zonde dat je daar nog over kibbelt.