De vraag
Bij zelfbevrediging lukt het wel
Ik, man, heb moeite met klaarkomen tijdens het vrijen. Het kan heel lang duren, terwijl het heel snel gaat als ik mezelf bevredig. Hoe kan dit? En wat kan ik eraan doen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Heb je weleens geschat hoeveel orgasmes je op eigen kracht geproduceerd hebt? Ik weet niet hoe oud je bent, maar zelfs redelijk jonge mannen hebben duizenden, soms tienduizenden solo-orgasmes en vinden het gek dat de partner niet dezelfde stimulatie biedt. Samen vrijen vraagt een heel andere verdeling van je aandacht, je moet simpelweg op meer dingen letten en vergeet daarbij makkelijk je eigen opwinding – daarom is porno ook zo makkelijk. Deze praktische tips kunnen je helpen:
Vermijd: zet niet alle kaarten op gemeenschap als je bang bent dat het dan niet lukt.
Varieer: als met de hand beter werkt dan oraal of vaginaal, maak het jezelf dan makkelijk en zet daarop in.
Instrueer: geef de ander concrete feedback en leer haar of hem zo wat je prettig vindt door het voor te doen of duidelijk regie te nemen.
Focus: neem bewust de tijd en ruimte om je op je eigen gevoel te concentreren.
Geef je over: wees niet bang als de opwinding zakt en vertrouw erop dat je die weer kunt oproepen. Dit gaat makkelijker als je durft te fantaseren en ook wanneer je elkaar om de beurt onder handen neemt. Laat die ander dus ook genieten. Niet om zo spoedig mogelijk klaar te komen, maar om ook te leren hoe het bij je partner werkt.