De vraag
Hoe verbeter ik mijn orgasme?
Hallo Gertjan,
Als mijn vriend en ik seks hebben, kom ik altijd klaar. Orgasmes zijn verschillend, heb ik ondervonden. Zo vind ik het lekker als ik voel dat we naar een hoogtepunt gaan en dan uiteindelijk dat hoogtepunt bereiken.
Het is echter ook weleens zo, dat ik wel voel dat ik naar een hoogtepunt toe ga, maar dat dit meer moeite kost. Ik heb dan niet dat hele lekkere gevoel. En op het hoogtepunt zelf dan barst als het ware alles los, maar kan ik dat haast niet uithouden (dat vind ik dus helemaal niet zo fijn). Heb ik hier invloed op?
Kun je een orgasme ook verdiepen zodat het toch lekker is? Hoe kun je daarna nog een orgasme krijgen? En als je een baby wilt, zijn orgasmes dan slecht?
Groet,
Anoniempje

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Best Anoniempje,
Er is geen bezwaar tegen het hebben van orgasmes als je een baby wilt, maakt, krijgt of hebt. Vrouwen kunnen meer of minder zin in seks krijgen als ze zwanger zijn, en voor het kindje in de buik is er geen gevaar, ook niet laat in de zwangerschap. Als je tegen die tijd nog vragen hebt over seks als je zwanger bent, kun je altijd je gynaecoloog of verloskundige aanspreken.
Je komt altijd klaar als je vrijt met je partner, en je constateert dat de kwaliteit of heftigheid soms verschilt. Dat lijkt me reden voor vreugde! En niets om je zorgen over te maken. Beter zo dan dat je niet of moeilijk tot een hoogtepunt komt, of altijd op dezelfde perfecte manier klaarkomt.
Nu kun je jezelf en je vriend inspannen om naar een goed orgasme te streven, en zul je als je goed oplet steeds beter begrijpen waarom het de ene keer beter gaat dan de andere keer. Leerzaam en interessant, en de kans is groter dat het vrijen spannend blijft.
Vrouwen schijnen gemiddeld makkelijker tot meervoudige orgasmes te komen dan mannen. Ik ken wel mannen die het zich via tantra-achtige technieken hebben aangeleerd, maar het gaat zeker niet vanzelf. Bij vrouwen gaat achter elkaar klaarkomen fysiologisch misschien wat makkelijker, maar de vraag is: waarom zouden ze het doen?
De gevoeligheid na een goed orgasme is vaak te groot om snel door te gaan. Experimenteren maar en kijken wat jullie kunnen en prettig vinden. Een vibrator of elektrische tandenborstel kan helpen om meerdere (heftige) orgasmes achter elkaar te krijgen.
Vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.