De vraag
Ik moet huilen na het vrijen
Toen we net verhuisd waren en gingen samenwonen, moest ik voor het eerst huilen toen mijn vriend en ik seks hadden. Ik dacht dat het de opgebouwde spanning was, maar sindsdien word ik vaker overmand door emoties en biggelen de tranen over mijn wangen. Ik zou graag willen weten of daar een verklaring voor is en of het huilen tijdens of na de seks ‘normaal’ is. Ik schaam me er een beetje voor, ook al reageert mijn vriend er goed op.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Bij de seks geraakt worden door emoties is juist goed, geen euvel. Het is dan ook niets om je voor te schamen. Gelukkig durf jij je emoties te laten zien en reageert je vriend er goed op.
Het is best mogelijk dat die eerste huilbui simpelweg door de stress van de verhuizing kwam en dat je reactie is blijven hangen. Het lichaam heeft ook een soort geheugen en reageert hetzelfde, ook al gaat het nu niet meer om ontlading van stress en heeft het huilen geen betekenis (je huilt niet ‘om iets’).
Mijn voorspelling is dat het huilen sterker zal worden naarmate je het meer problematiseert. Accepteer daarom dat emoties op die manier opspelen en dat ze inhoudelijk niets hoeven te betekenen. Dan zul je merken dat het huilen minder frequent en belastend wordt.
Tot slot: bekend is dat sommige mensen onwillekeurig moeten lachen bij een orgasme, winden laten, plassen, geeuwen, acuut in slaap vallen of in paniek raken. Ik adviseer om de tranen gewoon maar te laten komen en daar samen doorheen te lachen.