De vraag
Mijn vriend komt zooooooooo langzaam klaar
Mijn probleem kom ik nauwelijks tegen in uw rubrieken, vandaar dat ik zelf maar eens deze vraag stel over langzaam klaarkomen. Mijn partner komt namelijk heel moeilijk klaar. Hij heeft sowieso veel prikkels nodig om opgewonden te raken. Daarnaast duurt het ook vreselijk lang voordat hij een orgasme krijgt. Ik ben er soms wanhopig van: het duurt soms wel een half uur dat hij in me is of ik hem aftrek, en dan nog komt hij niet tot een ontlading.
Hij erkent het langzaam klaarkomen zelf ook. Volgens hem heeft hij veel prikkels nodig; het schijnt niet aan mij te liggen. Ook bij zelfbevrediging duurt het soms dermate lang dat zijn huid zelfs geïrriteerd raakt.
Door dit alles vind ik het moeilijker om initiatief te nemen voor seks. Toch doen we dit beiden wel, om niet in een vicieuze cirkel te belanden. Maar af en toe denk ik: help!

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het is geen toeval dat deze vraag minder gesteld wordt. Vertraagd klaarkomen, of ejaculatio retardata zoals het officieel heet, komt beduidend minder vaak voor dan bijvoorbeeld een te snel orgasme. Ik heb het in mijn praktijk (vanaf 1984) maar één keer meegemaakt.
Meer over langzaam klaarkomen
Zoals bij alle seksuele varianten komt het probleem voor in soorten en maten. Sommige mannen functioneren lange tijd goed om het probleem later in het leven te ontwikkelen. Bij anderen bestaat het probleem sinds ze seksueel actief zijn. Soms gaat masturberen goed maar lukt het klaarkomen bij of in een partner niet, of slechts na een half of een heel uur stimulatie.
De mogelijke oorzaken van langzaam klaarkomen
Laat of moeilijk klaarkomen kan het gevolg zijn van medicatie, zoals van bepaalde antidepressiva bijvoorbeeld. Ook specifieke leer-ervaringen kunnen een rol spelen. Er zijn jongens die zichzelf leren klaarkomen door op een kussen of laken te ‘rijden’, zonder aanraking met de handen. Als volwassene kunnen ze dan moeilijk wennen aan ‘gewone’ stimulatie met de hand of mond, of bij gemeenschap.
Deskundige hulp
Het probleem van je vriend gaat waarschijnlijk niet spontaan over. Helaas blijkt dit probleem ook door een professional vaak lastig te behandelen. Mijn beste advies is om een afspraak te maken bij een (medisch geschoold) seksuoloog, bijvoorbeeld bij een poli medische seksuologie van een ziekenhuis. Goede diagnostiek, met aandacht voor de fysieke, psychische en relationele kanten is echt noodzakelijk. Ondanks deze wat sombere woorden wens ik jullie veel succes.