De vraag
Ik heb geen zin meer in seks
Ik heb een lieve partner, maar nu de verliefdheid een beetje over is, komt een terugkerend probleem om de hoek kijken: ik wil niet meer vrijen omdat ik denk dat hij alleen maar aardig doet voor de seks. Ik snap best dat dat niet zo is, maar kan me toch niet overgeven om te genieten. Ik doe vermijdend en ontwijkend omdat ik denk dat alles kan leiden naar seks. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Eerst zou ik u honderd vragen willen stellen. Zoals: vrijt u wel uit uzelf en met plezier zolang u verliefd bent? Hoe ging het in eerdere relaties, want het patroon is kennelijk al langer aanwezig? Heeft u nare ervaringen gehad; heeft u ooit geleerd hoe u seks zelf leuk kunt maken?
Mogelijk is dit relatief eenvoudig op te lossen. Om te beginnen kunt u met uw partner praten over hoe jullie allebei de seksualiteit zien, wat jullie verwachtingen zijn en wat jullie lastig vinden. Misschien liggen de ideeën en behoeftes helemaal niet zo ver uiteen. Ook lijkt het me nuttig als hij rekening kan houden met uw gevoelens; mogelijk ziet hij nog de seksueel ondernemender dame van voorheen en snapt hij niet hoe het nu voor u is.
Een zinvol boek is Seks! van Rik van Lunsen en Ellen Laan: het zal u helpen de raadselen van de (geen) zin in seks beter te begrijpen. U bent echt niet alleen in de observatie dat het lastig is om het vrijen fris te houden.
Nog een vraag: bent u alleen in de seks vermijdend, of bijvoorbeeld ook in intimiteit, of in de omgang met vrienden, familie en collega’s? Dan kunt u overwegen om daar – via uw huisarts – professionele hulp voor te zoeken.