De vraag
Mijn vriend vindt 5 minuten voorspel wel voldoende
Beste Gertjan,
Is het normaal dat als je langer een relatie hebt, je niet zo snel meer opgewonden wordt? In het begin had ik daar helemaal geen moeite mee, nu is zoenen en strelen niet eens meer genoeg om opgewonden te raken. Mijn vriend is wel erg snel opgewonden en heeft dan vaak geen geduld om op mij te ‘wachten’, meer dan vijf minuten voorspel kan er meestal niet vanaf. Hoe kan ik dit veranderen? Alvast bedankt voor het antwoord!
Groeten van Parel

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Parel,
Er is geen dwingende biologische of psychologische reden om minder snel opgewonden te raken als je elkaar langer kent. Het omgekeerde komt ook voor, dat vrouwen hun seksualiteit steeds beter leren kennen en juist makkelijker opgewonden worden.
Statistisch gezien is je vraag wel normaal, in de zin dat veel mensen zullen herkennen wat je meemaakt. De praktische oplossing ligt bij het ongeduld van je vriend – je moet hem beter opvoeden en hem leren dat jij meer tijd en aandacht nodig hebt om in de juiste stemming te komen. Als hij dat uit zichzelf niet snapt (en waarom zou hij, bij hem gaat het toch ook vanzelf) moet je hem dat leren. Laat het hem zien, leidt zijn hand, zeg wat hij kan zeggen en doen. Als je hoopt dat seks een spontaan iets is, is dat niet zo makkelijk voor je, maar het werkt wel.
Succes!
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.