De vraag
Mijn nichtje (5) heeft zoveel angsten
Hallo mevrouw Versteijne,
Ik maak me een beetje zorgen om mijn nichtje van 5 jaar.
Zij heeft een aantal autistische trekjes, maar functioneert prima. Op school doet ze het goed (ze is erg intelligent zelfs) en ze heeft genoeg vriendjes en vriendinnetjes. Waar ik me zorgen om maak, zijn haar angsten.
Als baby en peuter is ze heel lang bang geweest voor de douche en later ook het bad. Dat is inmiddels niet meer zo. Toch heeft ze iedere keer weer andere angsten. Ze kan hysterisch worden van harde wind, ze is bang voor vuur (terwijl er nooit wat gebeurd is) en sinds kort is ze bang voor geluiden in huis, zoals borrelende kachels, krakende vloeren.
Is dit iets wat bij autisme past? Hoe moeten ouders hiermee omgaan?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
een bezorgde tante

Het advies
Beste tante,
Het soort angsten dat u beschrijft komt regelmatig voor bij kinderen met autisme en zou ook daaruit verklaard kunnen worden.
Kinderen met autisme ervaren en zien de wereld anders, ze kijken minder naar de context en kunnen daardoor verschijnselen minder goed verklaren of begrijpen, wat vaak angstig maakt. Het kan hen helpen als de ouders uitleg of verheldering geven over datgene waar het kind bang voor is (wat is het, waar komt het vandaan, hoe lang duurt het, wanneer komt het voor). Het laten zien van het verschijnsel, het samen ontdekken (voor zover mogelijk en uiteraard moet het niet te eng zijn) maakt het nog concreter en duidelijker.
Deze angsten kunnen echter ook voorkomen bij jonge kinderen. Uw nichtje is vijf jaar, dus het kan nog bij haar leeftijdsfase horen. Als de angsten aanhouden is het goed om haar bij een GGZ instantie in de buurt te laten onderzoeken door een kinder- jeugdpsychiater of GZ-psycholoog. Zij kan bekijken of onderzoek naar ASS is geïndiceerd of dat de angsten anders te verklaren zijn.
Mirjam de Lau, psycholoog
Margo Versteijne, gz-psycholoog/systeemtherapeut