‘We kunnen enorm inzoomen op dat ene ding in ons leven dat niet goed gaat’, zegt toegepast psycholoog Dorien van der Meer. ‘We kijken dan niet meer naar onszelf als een steeds veranderende optelsom van dingen die goed en minder goed gaan, maar maken één ding heel groot.’

Training

Goed zoals je bent

  • Leer jezelf accepteren
  • Omarm je imperfecties
  • Met boek van Brené Brown
bekijk de training
Nu maar
€ 87,50

Hoe komen we los van zo’n negatieve blik op een van onze eigenschappen of gedragingen? Het helpt in elk geval niet als iemand ze rechtstreeks weerlegt, weten we uit onderzoek. Van der Meer: ‘Ik kan, zittend tegenover zo’n cliënt, zeggen dat ik juist een prachtige vrouw zie, of iemand die uitstekend contact maakt, maar dat komt niet aan als je zo vast in een overtuiging zit. Wat wel werkt, is het onderzoeken van al die andere eigenschappen en vaardigheden, die je ook bezit, bijvoorbeeld in een witboek.’

Een witboek is een positief dagboek, waarin je per dag alle momenten opschrijft waarop je een goed gevoel had. ‘Het is een oefening in anders kijken,’ zegt Van der Meer, ‘waarmee je een concurrerend schema aanlegt voor die veel te ver ingezoomde, negatieve blik waar je nu nog mee kijkt.

  • Stap 1: Verzamel mooie momenten. Het mag van alles zijn, van een leuk gesprekje voeren op je werk tot een mooi herfstblad vinden op straat. Schrijf ze zo beeldend mogelijk op: wat gebeurde er? Hoe zag het eruit, hoe rook het? Welke geluiden hoorde je? Wat voelde je erbij?
  • Stap 2: Onderzoek nu je invloed hierop. Schrijf in onderstaande kolom per moment op welke specifieke eigenschappen voor dit mooie moment zorgden. Je vriendelijke lach maakte misschien dat het gesprek op je werk op gang kwam. En dankzij je open blik, bijvoorbeeld, zag je dat blad op straat liggen.

Meer weten? Klik hier om het volledige artikel (€) te lezen.

Wil je leren je imperfecties te omarmen en jezelf te accepteren? Volg nu de online training ‘Goed zoals je bent’ onder leiding van psycholoog Marjon Bohré. Dat iedereen zijn eigen kwetsbaarheden heeft, lees je in dit artikel.

Zelfacceptatie: Leer jezelf te accepteren

Onder ogen zien wie we zijn, met al onze leuke en minder leuke kanten, en er het beste van proberen ...

Lees verder
Meer info: Coachingstrajecten voor een evenwichtiger zelfbeeld en meer zelfacceptatie bij Dorien van der Meer via zelfbeeld.nl, en bij Marjon Bohré via marjonbohre.nl.
Bronnen: University of Hertfordshire, Self-acceptance could be the key to a happier life, yet it’s the happy habit many people practice the least, ScienceDaily, 2014 / M. Bernard, The strength of self-acceptance, Springer, 2013 / D.C. Marigold e.a., You Can’t Always Give What You Want: The Challenge of Providing Social Support to Low Self-Esteem Individuals, Journal of Personality and Social Psychology, 2014.