De vraag
Mijn dochter (11) met PDD-NOS beschadigt zichzelf
Hallo Sander,
Mijn dochter van 11 jaar heeft PDD-NOS. Omdat ze haar gevoelens niet kon uiten heeft ze haar verdriet proberen weg te dringen door met een schaar in haar arm te krassen.
Wat kan ik het beste doen? Het contact met de school en met de huisarts is goed.
Vriendelijke groet,
Brigitte

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Beste Brigitte,
Bedankt voor deze vraag. Het is helaas heel moeilijk om een gepast advies te geven over deze situatie, hoe graag ik dat ook zou willen. Ik ken je dochter niet, en bovendien ben ik geen klinisch psycholoog.
Er is nog niet veel onderzoek gedaan naar zelfbeschadigend gedrag (automutilatie) bij autisme. Toch komt dit gedrag veel voor, indien autisme gepaard gaat met een verstandelijke beperking zelfs bij de helft van de kinderen, vooral op jonge leeftijd. Er bestaan verschillende vormen van automutilatie, en dit gedrag kan ook verschillende oorzaken hebben.
Jij stelt dat je dochter in haar arm krast omdat ze haar verdriet probeert weg te dringen. Dit is goed mogelijk, beperkte mogelijkheden tot communicatie kunnen op jonge leeftijd leiden tot dit type gedrag. Maar het is van belang om ook andere oorzaken te overwegen, zoals overprikkeling, zelfstimulatie of dwangmatig gedrag.
Mijn advies zou zijn om hulp te zoeken bij een autisme centrum. Daar zal onderzocht worden in welke situaties het gedrag voorkomt. Afhankelijk van het verstandelijk niveau van je dochter kan dan gekeken worden in hoeverre zij kan leren haar behoeftes beter kenbaar te maken en in hoeverre de prikkels uit de omgeving aangepast kunnen worden.
Gedragstherapie kan dan worden aangeboden, eventueel in combinatie met medicatie. In het algemeen blijkt dit positieve effecten te hebben op de zelfbeschadiging.
Veel sterkte,
Groeten,
Sander Begeer
• Dr. Sander Begeer (1973) is universitair docent bij de afdeling ontwikkelingspsychologie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling van normaal intelligente kinderen met autisme spectrum stoornissen.
Via de website van Autism Research Amsterdam www.ara.vu.nl kunt u zijn wetenschappelijke artikelen gratis downloaden.