De vraag
Lamme arm
Ik heb een fijn seksleven met mijn vriend, maar wat wel lastig is, is dat het heel lang duurt voordat hij klaarkomt en soms lukt het helemaal niet. Dit zorgt soms voor een beetje wanhoop bij mij, en een lamme arm. En het vraagt veel geduld als ik zelf al lang ben klaargekomen. Hij heeft zelf het vermoeden dat zijn penis niet heel gevoelig is.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
De gevoeligheid is het vast niet. De meeste erogene organen zijn namelijk erotisch niet heel gevoelig zolang we niet opgewonden zijn.
Het meest waarschijnlijk is dat hij onvoldoende bij zijn opwinding komt. Dat kan allerlei redenen hebben, bijvoorbeeld dat hij zich druk maakt om jouw lamme arm, bang is dat het niet lukt, of dat hij de beelden waar hij echt opgewonden van wordt, onderdrukt.
Als seksuoloog zou ik willen weten: hoe lang is te lang bij jullie? Lukt het klaarkomen wel als hij het alleen doet? En als hij het zelf doet met jou ernaast? Helpt een seksfilm of fantasie om makkelijker opgewonden te worden?
Heeft hij weleens onderzocht of seksspeeltjes zoals een vibrerende ring om de penis hem helpen? Vindt hij de stimulatie die jij geeft wel opwindend? Kan hij jou voordoen hoe hij het ’t prettigst vindt?
Je kunt je vriend wel helpen, maar hij zal vooral zelf aan de slag moeten. Dat betekent nadenken over opwinding, durven praten over wat hij vindt en denkt en verwacht en eng vindt. Natuurlijk eerst met jou, en als jullie er samen niet uitkomen met de huisarts.