De vraag
Mijn nieuwe vriend is onervaren
Met mijn vorige vriend was vrijen heel ontspannen en we genoten van elkaar. Maar na de eerste keer vrijen met mijn nieuwe partner heb ik gemerkt dat hij heel weinig ervaring heeft en het hem niet lukt om te ontspannen. Hoe help ik hem seks leuk en heerlijk te vinden?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Misschien kun jij in deze relatie dezelfde rol spelen als je ex in je vorige? De rol van een ervaren minnares die haar minnaar iets moois kan bijbrengen? Kennelijk heb jij veel geleerd in je vorige relatie en dat is vast niet allemaal in de eerste paar vrijpartijen gebeurd.
Net zoals vioolspelen, vriendschappen onderhouden, pups opvoeden en alle andere vaardigheden in het leven, moeten we vrijen leren. Gun je vriend de tijd, wil niet te snel, stel hem op zijn gemak als hij het spannend vindt en doe hem voor hoe het ook kan zijn. Wees nieuwsgierig naar wat hem leuk lijkt.
Vergeet niet dat het ontdekken van de gezamenlijke seksualiteit vaak een van de interessantste perioden in een relatie is. Niet voor niets verlangen velen van ons terug naar die eerste tijd als het om vrijen gaat. Kijk eens hoe het voelt om de ervaren rol op je te nemen en geniet van wat wel lukt.
Denk niet te veel terug aan wat ooit was en probeer te stoppen met je huidige vriend te vergelijken met je ex.