De vraag
Komt mijn libido ooit terug?
Mijn vriend is nooit echt mijn type geweest, maar nu ik geen zin meer heb in seks, ben ik enorm aan het twijfelen of ik wel bij hem moet blijven. We hebben samen veel obstakels overwonnen vanwege mijn psychische klachten en we passen verder goed bij elkaar. Is het normaal om niet aangetrokken te zijn tot je partner? Komt mijn libido ooit terug?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Libido bestaat niet. Er is geen vaste, biologische zin in seks waarop we kunnen rekenen als ons hoofd geen zin heeft of maakt. Opwinding die in het begin als vanzelf gaat, moeten we in een langere relatie leren oproepen.
Natuurlijk lijkt dat makkelijker met een aantrekkelijke partner, maar ik ken geen enkel onderzoek dat uitwijst dat mensen met aantrekkelijke partners meer en betere seks hebben.
Bovendien: samen leren omgaan met een mentale aandoening betekent vaak dat je een nieuw evenwicht moet zoeken met je partner, zeker in de seks.
Wat jij beschrijft, lijkt me herkenbaar voor veel stellen: de relatie is goed, maar het goed houden – of weer opstarten – van je seksleven gaat niet spontaan. Wachten tot je zin krijgt, werkt niet. Wat wel helpt, is zin maken.
Fantaseren, alleen of samen porno kijken of verhaaltjes lezen en vooral: initiatief nemen. Goede seks zit niet in uiterlijk, maar in het vertrouwen dat je elkaar kunt opwinden en dat de ander het prettig maakt voor je. Dat moet je elkaar wel leren en dat is niet eenvoudig.