De vraag
Kan ik hem antidepressiva voorstellen?
Mijn ex-vriend (30) heeft een paniekstoornis en angst voor verschillende dingen. We wilden samenwonen, en hij heeft echt zijn best gedaan, maar de angsten maakten dat hij de stap toch niet durfde te nemen. Nu zijn we uit elkaar. We hebben nog wel contact en houden erg veel van elkaar.
Nog steeds hoop ik dat er een moment gaat komen dat hij zijn angsten de baas zal worden. Maar ik ben bang dat gesprekken en therapie alleen niet voldoende zijn. Nu heb ik gelezen over het positieve effect van antidepressiva bij een angststoornis. Ik zou daar graag met hem over willen praten, maar ik wil hem niet te veel pushen.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik begrijp uw voorzichtigheid heel goed. U wilt natuurlijk niet dat uw vriend antidepressiva gaat slikken alleen omdat u het zegt. Bedenk ook dat, áls die pillen helpen, ze nogal wat bijwerkingen meebrengen. Op de lange duur is hij er misschien meer bij gebaat om zelf beter met zijn angsten te leren omgaan. Er zijn wel andere medicijnen die bij angststoornissen helpen om de eerste hobbels te nemen; elke therapeut kent die.
Twee dingen zijn het allerbelangrijkste in de omgang met uw vriend: geduld en vertrouwen. Hijzelf moet de regie houden van de behandeling die hij ondergaat, in overleg met zijn therapeut. Als u medicatie wilt bespreken, doe dat dan liever vragend dan adviserend: ‘Heb je ook aan medicijnen gedacht?’ Te veel druk van uw kant kan zijn zelfvertrouwen schaden. Misschien helpt het u om te weten dat angststoornissen bij jonge mensen in therapie vrij goed te genezen zijn. Al kan dat wel even duren – oefen dus geduld.
Dit vind je misschien ook interessant
Kort
Meer kinkhoest door complottheorieën
Doordat steeds meer mensen tegen vaccineren zijn, komen ziekten als mazelen, bof en kinkhoest voor h...
Lees verder
Kort
Meer kinkhoest door complottheorieën
Lees verder
Branded content
Hoe cadeaus geven je relaties kan verdiepen
Natuurlijk draaien kerst en Sinterklaas niet alleen maar om cadeaus, maar de feestdagen zijn wel het...
Lees verder
Branded content
Hoe cadeaus geven je relaties kan verdiepen
Lees verder
Artikel
Zo voorkom je dat je te veel eet
In alle gezelligheid zullen we deze maand weer heel wat kerstkransjes, toetjes en oliebollen eten. E...
Lees verder
Artikel
Zo voorkom je dat je te veel eet
Lees verder
Advies
Bang voor alles: ben ik een hopeloos geval?
Lees verder
Artikel
Vliegen in een virtuele wereld
'Mensen met spinnenangst kun je steeds dichter bij een echte spin laat komen, maar mensen met vliega...
Lees verder
Recensie
Het verdriet van Amerika
Haast heeft The Titanic tot zinken gebracht en bedreigt nu de jongste generatie. Dit is in een noten...
Lees verder
Advies
Onze vriendin vermijdt contact met mannen
Lees verder
Artikel
Wat te doen tegen vliegangst
'Misschien is vliegangst wel goed. Biologisch is het heel gezond dat een mens van nature niet hoger ...
Lees verder
Advies
Ik vind opstijgen en landen zo eng
Lees verder