De vraag
Ik zoek een relatiepsycholoog met verstand van asperger
Ik ben op zoek naar een (relatie)psycholoog met verstand van Asperger. Mijn man heeft (nog) geen diagnose. Omdat wij zelf niet in Nederland wonen, maar wel graag met een Nederlandse psycholoog zouden willen praten. Hoe kan ik dat aanpakken als wij niet via de huisarts door verwezen kunnen worden. Alvast bedankt voor je reactie

Het advies
Expert
Sander Begeer
Autisme expert
Bedankt voor uw vraag. Allereerst even over de diagnose syndroom van Asperger: anno 2020 bestaat er nog maar één overkoepelende classificatie voor stoornissen in het autistisch spectrum, namelijk de autismespectrumstoornis (ASS). Daar vallen alle subtypen autisme onder, ook het syndroom van Asperger. Voor het gemak noem ik het nu nog wel even zo.
Met dank aan Dolien Buijs van de NVA (zie autisme.nl) heb ik een aantal tips voor u.
Helaas heeft u niet vermeld waar u woont in het buitenland en of u de therapie in Nederland of in het buitenland wilt volgen.
Zo is er in Engeland een bekende relatietherapeut, Maxine Aston die ook aan aantal boeken heeft geschreven: The other half of Asperger syndrome (in Nederlands vertaald), Aspergers in love en van het eerdaags te verschijnen werkboek Werken aan je Aspergerrelatie (zie laatste Engagement, blz. 37). Ze heeft een eigen website: maxineaston.co.uk. Haar boeken zijn zeker een aanrader om mee te beginnen.
In België werkt Peter Vermeulen, een bekende orthopedagoog, die zeer deskundig is op het gebied van relatietherapie.
Via de NVA waren geen vrijgevestigde therapeuten bekend met expertise op het gebied van autisme. Wel is het mogelijk om via grote expertise centra, zoals GGZ E (Eindhoven), SARR (Rotterdam), Centrum Autisme Leiden/Oegstgeest relatietherapie te volgen onder leiding van een deskundige.
Mocht u meer informatie willen, neem dan contact op met Dolien Buys (dolien.buijs@autisme-nva.nl) van de NVA, zij coordineert het project lotgenoten contact van (ex) partners van mensen met een autisme of Asperger.