De vraag
Ik word zo vaak wakker ’s nachts
Beste Merijn,
Ik word meerdere keren per nacht wakker – dan doe ik een ademhalingsoefening en val ik meestal weer in slaap. Wat kan ik doen om de hele nacht door te slapen? Ik word hier namelijk moe van!
Groet,
Esther

Het advies
Beste Esther,
Allereerst is het belangrijk om erachter te komen waarom je telkens wakker wordt ’s nachts. Dit kan verschillende redenen hebben.
Bij sommige mensen is het spanningsniveau overdag gewoonweg te hoog en wordt er te weinig rust ingepland. De slaap is een vertaling van wat er overdag gebeurt en een onrustige dag vertaalt zich dan in een onrustige nacht. Bewuster om gaan met rustmomenten en ‘onthaasten’ kan dan de oplossing zijn.
Het kan ook zijn dat je slaapdruk te laag is, hetgeen zich vertaalt in vaker wakker worden in de ‘lichte stukjes’ van de slaap. In dit geval kun je een ‘slaaprestrictie’ toepassen, wat inhoudt dat je net zo lang in bed gaat liggen als de tijd die je daadwerkelijk slaapt. Soms betekent dit dat je niet 8 maar bijvoorbeeld 6 uur op bed gaat liggen. Dit lijkt kort, maar het is dan beter om een goede slaapkwaliteit te hebben dan om lang in bed te liggen. In de meeste gevallen neemt het doorslaapprobleem dan af en krijg je een rustigere nacht.
Soms kan een combinatie van beide bovenstaande methoden erg goed werken. Veel succes!
Vriendelijke groet,
Merijn van de Laar