De vraag
Ik voel me niet serieus genomen
Beste Fred,
Mijn man doet lacherig over veel dingen die ik doe, zoals deze cursus en andere cursussen. Hij vindt het maar vaag en vraagt wanneer ik nu eens stop met dit soort onzin. Ik voel me niet serieus genomen en word er erg onzeker van. Ik had gehoopt na het volgen van deze cursus er beter mee om te kunnen gaan, maar het raakt me nog steeds enorm. Kun jij me vertellen hoe ik hier mee om kan gaan? Alvast bedankt.
Marleen

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Dag Marleen,
Ik kan me voorstellen dat het je raakt wanneer iemand die dicht bij je staat lacherig doet over datgene wat jou bezig houdt. Daardoor voel jij je niet serieus genomen. Realiseer je dat het niet alleen je man is die jou onzeker maakt. Het gaat over hoe jij zijn oordeel interpreteert en beoordeelt. Blijf vooral zien hoe waardevol je inzet voor je eigen persoonlijke ontwikkeling is.
Misschien zegt je man wel dat hij het volgen van een cursus onzin vindt omdat hij jou goed vindt zoals je bent. Of omdat hij zelf, om wat voor reden dan ook, weinig op heeft met (zelfhulp)cursussen. Jij hebt geen zicht of grip op de gedachten van een ander. Wel kun je leren om je meer bewust te zijn van je eigen gedachten, en van het effect dat ze hebben op hoe jij je voelt.
En natuurlijk moet je hem wel laten weten wat het effect is van zijn lacherige houding op jouw gemoedstoestand. Zie ook hoofdstuk 7 van het boek Denk je sterk: Omgaan met kritiek.
Groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.