De vraag
Ik twijfel over een schaamlipcorrectie
Ik ben een verstandig meisje van 20 jaar en ik twijfel soms om een schaamlipcorrectie te ondergaan. Aan de ene kant ben ik tegen plastische chirurgie en hou ik van natuurlijke schoonheid, maar aan de andere kant ben ik bang dat toekomstige partners mijn vagina niet mooi vinden, omdat ik mezelf ook zo zie. Ik heb nog een heel seksleven voor me liggen, maar ben bang dat ik er met deze onzekerheid minder van kan genieten. Ik wil een keuze maken vanuit een rationeel oogpunt in plaats van een keuze gebaseerd op schommelende emoties of verwachtingen. Kunt u mij helpen?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het klinkt alsof je geen medische klachten of pijn hebt, maar je schaamlippen vooral om esthetische redenen niet mooi vindt. Het lijkt ook alsof je nog geen seksuele ervaring hebt en vooral bang bent voor de afkeer van toekomstige partners.  Mensen hebben allemaal twijfels over schoonheid en zijn bezig met de mening van anderen, zeker als we jong zijn.  Het fijnst is een partner te treffen die niet alleen mooi vindt wat we zelf mooi vinden aan onszelf, maar ook aantrekkelijk vindt waar we zelf over twijfelen.
Lijkt het je rationeel of emotioneel verstandig om je nu te laten opereren op basis van je eigen onzekerheid, in de verwachting dat je straks acceptabeler bent voor een toekomstige partner? Vrijen, opwinding, liefde, plezier, je begeerd voelen en seksueel zelfvertrouwen berusten echt niet op hoe groot of klein je schaamlippen zijn. Dat kun je wel diep zo voelen en je kunt je laten opereren, maar ik verzeker je dat je al die andere zaken die net genoemd zijn nog steeds moet ontwikkelen. Seks blijft eng en spannend en kwetsbaar, hoe perfect we er ook uitzien. En partners die jou superleuk vinden maar geen relatie willen om je schaamlippen, zou ik sowieso snel wegdoen.
Twijfel over je lichaam kan heel hardnekkig zijn, evenals de gedachte dat die seksualiteit makkelijker zal gaan als er een paar centimeter huid weg is. Als dat zo voelt voor jou, of je hebt fysieke klachten, laat dan je huisarts of gynaecoloog eens meekijken.