De vraag
Mezelf openstellen vind ik eng
Nieuwe mensen aanspreken en een gesprek met ze voeren vind ik ontzettend leuk. Maar als het moment komt dat ik hen langer zie en beter moet gaan leren kennen, vind ik het eng worden en voelt dat als ongemakkelijk. Hoe kan ik over deze drempel heen komen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Ik kan hier geen simpel advies voor geven, want ik weet niet wat u tegenhoudt. Wel wil ik u graag geruststellen: denk niet dat u de enige bent. Nieuwe mensen echt leren kennen is altijd aftasten, voor iedereen. Je weet niet wat je aan ze hebt en hoe ze tegen je aan kijken. En de kans bestaat dat je bij het praten dingen tegenkomt die een vriendschap verhinderen – bijvoorbeeld bepaalde voorkeuren of politieke opvattingen.
Door die onzekerheid zal een nadere kennismaking vaak stroef aanvoelen. Ga maar dapper door, en gun uzelf lekker veel tijd om elkaar te leren kennen. Vertrouw erop dat het gesprek steeds makkelijker wordt naarmate u de ander beter kent.