De vraag
Ik kan seks en liefde scheiden, mijn vriend niet
Hallo Ursela,
Ik heb nu ruim twee jaar een relatie. Ruim een jaar wonen we samen. Ik ben erg gelukkig met mijn vriend. Ik twijfel er ook niet aan dat ik hem nooit zou verlaten.
Ik mis wel ontzettend veel spanning in onze relatie. Eigenlijk heb ik dit altijd al gehad in relaties. Na een jaar/anderhalf jaar wordt de seks saai en ga ik ergens anders de spanning zoeken. Daaropvolgend maak ik mijn relatie dan ook uit. Alleen nu is er bij mij geen twijfel dat ik mijn vriend niet wil verlaten. Dus zal ik er mee om moeten leren gaan. Maar ik weet niet hoe!
Seks en liefde zijn voor mij twee totaal verschillende dingen. Ik zou dan ook makkelijk met een ander naar bed kunnen gaan, zonder dat dit iets afdoet aan de liefde voor mijn vriend. Echter, hij vind dit niet. Voor hem zijn seks en liefde met elkaar verbonden, en zou hij het onvergeeflijk vinden als ik met een ander het bed in zou duiken. Maar dit is wel wat ik wil!!
Maak ik mijn relatie kapot door het gewoon wel te doen en het hem niet te vertellen? Maak ik mijn relatie kapot door het niet te doen en kans te lopen dat het gemis aan spanning mijn relatie alsnog kapot maakt?
Hoe kan ik hem duidelijk maken, zonder hem te kwetsen, dat ik behoefte heb aan een ander lijf? Aan spanning! Hij weet dat seks en liefde voor mij twee verschillende dingen zijn. Hij weet ook dat ik niet gelukkig ben met ons seksleven momenteel. Alleen tot een oplossing komen we niet.
Ik hoop zo erg dat je me kan helpen! Want ik weet het niet meer, en ik ben bang dat ik binnenkort aan mijn verlangen naar spanning ga toegeven…
Groetjes,
Mieke

Het advies
Beste Mieke,
Jouw openhartigheid, jouw eerlijkheid is echt prijzenswaardig. In die zin ben je heel duidelijk. Je geeft aan wat je wilt, je hebt geen geheimen voor je vriend. Dát is heel wat waard. Echter, helaas kom je met jouw openheid momenteel niet ver. Jij en je vriend blijven andere denkbeelden houden. Vraag is nu waar de grens ligt tussen enerzijds een tegemoetkoming aan jouw individuele wensen en anderzijds het respect dat je voor jouw vriend/jouw relatie voelt.
Of je jouw relatie kapotmaakt door het gewoon wel te doen en het niet te vertellen, dát is natuurlijk een heet hangijzer. In dat geval zou je voorbijgaan aan de wensen van je vriend. Zou je daarmee kunnen leven? Zou je het risico willen lopen dat jullie relatie een flinke deuk krijgt of mogelijk in het meest negatieve geval zelfs tot een einde zou komen?
Of je jouw relatie kapotmaakt door het niet te doen, op gevaar af dat jouw gemis aan spanning alsnog jouw relatie kapotmaakt, dát alleen kun jij beantwoorden. Alleen jij kunt het risico daarop schatten.
Wel lijkt het mij van belang dat jullie blijven praten, dat je je vriend duidelijk blijft maken dat je behoefte hebt aan een ander lijf, dat dát voor jou heel belangrijk is. Als bemiddelaar zou je kunnen kiezen voor een seksuoloog/een relatietherapeut. Wie weet komen jullie met deze hulp dan wel tot meer spanning in jullie relatie.
Mieke, ik hoop van harte dat ik je enigszins heb kunnen helpen. En dat je binnenkort geen dingen doet waar je later spijt van zult krijgen. Blijf daarom praten, met je vriend en mogelijk ook met een onpartijdige relatiedeskundige! Voor nu en in de toekomst wens ik je veel spanning in jouw relatie toe!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.com