De vraag
Mijn man wil een open relatie – ik niet
Beste Gertjan,
Ik ben 12 jaar getrouwd met een man die de diagnose manisch depressief heeft. Het is een zeer intelligente en sociale man die vooral bij vrouwen bijzonder goed scoort. Maar hij is niet altijd eerlijk en hij is narcistisch.
Vijf jaar geleden was onze relatie bijzonder slecht en zijn we een tijdje apart gaan wonen. In die tijd was hij behoorlijk manisch, enorm bezig met vrijwilligerswerk en scoorde hierin bijzonder goed – vooral bij de vrouwen. Ik had hier veel moeite mee – met name omdat hij steeds kritischer werd naar mij toe. Ik had toen een drukke baan in het onderwijs.
In die tijd zijn er andere vrouwen geweest, maar we zijn toch weer bij elkaar gekomen. Alleen bleek na 1,5 jaar toch dat hij weer óók andere relaties had. Dit is uitgekomen en het heeft me zeer gekwetst. Ik probeer het te vergeten maar nu kom ik erachter dat hij op dating-sites actief is en er geen moeite mee heeft de dames te bedriegen als zijnde vrij en geïnteresseerd. Zijn uitleg is dat ze hem ook kunnen bedriegen. Ik krijg echter steeds meer moeite met deze gemakkelijke manier van misleiding.
Verder is het een hele enthousiaste man die me overal mee helpt en uitdagend is. We ondernemen veel en hij zegt dat hij me niet kwijt wil – ik mag ook vreemdgaan enzovoort. Maar dat is het laatste wat ik zelf wil.
Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij te veel wil? Hij is 65 en ik ben 59 jaar. We hebben samen 9 kinderen, mijn jongste is overleden op 11-jarige leeftijd (na een ziekte), zijn zoon is op 29-jarige leeftijd verongelukt. We zijn allebei eerder gescheiden. Als ik hem vraag of hij bang is om oud te worden en niet meer mee te doen krijg ik vage antwoorden.
Vriendelijke groet,
Heleen

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Heleen,
Dat is nou jammer - je hebt een leuke, enthousiaste, uitdagende, maar ontrouwe man. De vraag die je stelt, 'Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij te veel wil' speelt bij vrijwel al mijn patiënten.
Mijn klinische praktijk is grotendeels gevuld met stellen waarin de man op zoek is naar een groter seksueel bereik dan een vaste partner hem kan bieden. Groter in fantasie of in het echt, in meer variatie, frequentie of met meer participanten. Jouw man heeft al werk gemaakt van zijn fantasieën en vindt kennelijk dat de spanning van de buitenvrouwen en het vertrouwde van het leven met jou prima te combineren zijn. Als jij nu ook een vriend neemt, is de balans van schuld en verantwoordelijkheid een stuk beter.
Hij heeft het recht om dat te willen en te vinden, net zo goed als jij het recht hebt om je daartegen te verzetten. Het lijkt in je verhaal niet iets wat je man zomaar opgeeft - dat jij het vervelend, bedreigend of oneerlijk vindt zet zo te zien geen zoden aan de dijk.
Hoe moeilijk ook, in mijn ervaring is het enige dat je te doen staat goed na te denken over wat je wel en niet acceptabel vindt, en na te gaan of je jezelf trouw durft te blijven. Dat betekent dat je de inzet hoog moet durven maken, tot en met het einde van de relatie. Zijn wensen en argumenten zijn daarin niet het zwaarstwegend, uiteindelijk is dat jouw eigenwaarde.
Veel mannen rekenen er, niet ten onrechte, op dat de vrouw wel bijdraait. De motivatie om hun gedrag aan te passen moet van buiten komen, in de gedaante van een echte keuze, terwijl jij natuurlijk zo graag zou zien dat hij zijn eigen afweging (in jouw voordeel) maakt.
Sterkte en succes,
Gertjan van Zessen