De vraag
Ik kan niet omgaan met wat ze op straat tegen me zeggen
Beste Jolet,
Ik ben een lange, opvallende vrouw van 30 jaar en ik ga graag goed gekleed; nooit zal ik het huis onopgemaakt verlaten. Mijn kledingstijl is netjes maar ik val schijnbaar op doordat ik hoge hakken draag. Op straat krijg ik veel opmerkingen – van ‘heks’ en ‘hoer’ tot ‘schoonheid’. Mensen staren me na. Mijn probleem is dat ik hier niet mee kan omgaan. Het treft me hard dat mensen zo gemeen kunnen zijn, geen respect tonen, over me praten terwijl ik het hoor. Alsof ik geen mens ben, maar een plaatje, of een beest in de dierentuin. Ik word er heel down van, verbitterd en agressief, en moet ervan huilen; soms ga ik terug naar huis.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Vermoedelijk bent u erg gevoelig. Dat maakt u extra opmerkzaam voor wat anderen doen – daardoor laat u de negatieve invloeden op straat waarschijnlijk meer ‘binnenkomen’ dan anderen. Er zijn ook mensen die juist geharnast door het leven gaan – ze merken de omstanders nauwelijks op en laten eventuele opmerkingen van zich afglijden.
Wilt u dat ook leren? Denk dan eens aan het beeld van een eend die het water losjes over zijn veren laat glijden, zonder er nat van te worden. Of bedenk dat die mensen u niet kennen. Wat ze zeggen heeft niks met u als persoon te maken, ze reageren slechts op de buitenkant. Het vervelende is dat u uzelf inmiddels overbewust bent geworden van alles wat op straat gebeurt. Het zou kunnen dat u extra aandacht trekt doordat u wat gespannener over straat gaat. Dit is een automatisch en onbewust proces – bij u en bij de voorbijgangers – dat niet zo makkelijk terug te draaien is. Mocht u hier hulp bij willen, dan kan een psycholoog u helpen. Hopelijk kunt u straks weer blij zijn dat u er mooi uitziet.