De vraag
Ik kan niet goed omgaan met kritiek
Hallo Fred,
Op mijn werk krijg ik wel eens kritiek over mijn situatie als alleenstaande moeder van twee puberzoons – over hoe ik mij zoons opvoed. Ik heb hier moeite mee, terwijl ik weet dat ik het goed doe. Dit is maar een voorbeeld, want eigenlijk voel ik me met alles snel aangevallen! Hoe ga ik hiermee om?
Vriendelijke groeten,
Jose

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste Jose,
Je aangevallen voelen en vervolgens in de verdediging schieten is een veelvoorkomende reactie bij het incasseren van kritiek. De ‘judo met woorden-techniek’ is een heel praktische oplossing voor dit probleem. De drie stappen van deze techniek komen uitgebreid aan bod in week drie van de training, bij de opdracht ‘Goed omgaan met kritiek’. Alvast in het kort:
1) Probeer de kritiekgever te begrijpen. Stel vragen: vraag de kritiekgever wat hij precies bedoelt, vraag hem meer specifiek te zijn over wat hem niet aanstaat aan jouw gedrag.
2) Ontwapen de kritiekgever door hem de wind uit de zeilen te nemen. Daarmee voorkom je ruzie en ontstaat er ruimte voor een echt gesprek. Dit bereik je door het over iets eens te worden.
3) Leg uit wat je zienswijze en emoties zijn en onderhandel over de echte verschillen, zodat een compromis mogelijk wordt.
Meer hierover lees je vanaf pagina 82 in Denk je sterk.
vriendelijke groet,
Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
• Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.