De vraag
Ik heb PDD-NOS: hoe vind ik een partner?
Beste Jolet,
Sinds 2005 weet ik, 34-jarige single man, dat ik PDD-NOS heb: kenmerken van autisme. Verlegenheid en een beperkte sociale intelligentie maken het me moeilijk om contact te leggen en relaties te onderhouden. Ik heb tot nu toe één relatie gehad, die zes maanden duurde.
Toch wil ik graag een vaste partner. Hoe kan ik die het beste zoeken? Wat adviseert u mij, rekening houdend met het feit dat ik PDD-NOS heb? Zal ik gebruikmaken van een relatiebureau of is een datingsite voor mensen met een psychische handicap geschikter?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U kunt het beste een speciale datingsite proberen, zoals handicap-dating.nl. Vraag een goede vriend om te helpen bij het beschrijven van uw eigenschappen, want het helpt om een realistisch beeld van uzelf te geven. Zeg niet alleen dat u PDD-NOS heeft, maar vertel ook welke gevolgen dat heeft. Bijvoorbeeld: u heeft misschien wat meer tijd dan anderen nodig om elkaar te leren kennen. Of u voelt de ander niet altijd aan, zodat uw vriendin zelf duidelijk moet zijn over wat ze wil.
Denk niet dat uw handicap alleen maar nadelen heeft. Ik heb weleens gelezen dat een voordeel van partners met autistische kenmerken is dat ze veel trouwer zijn. Andere goede manieren om een partner te zoeken is via een hobbyclub of anders via de activiteiten van een vereniging voor mensen met autistische kenmerken; kijk daarvoor op pasnederland.nl en autisme.nl.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp