De vraag
Ik haal geen voldoening (meer) uit het verwennen van mezelf
Hoi Fred,
Erg leuk die laatste oefening van week 8; zorg goed voor jezelf. Maar mijn probleem is dat ik mijzelf continu verwen met dingen als nieuwe kleren, uit eten gaan of een avondje bios, maar het probleem is dat ik er niet meer gelukkig van wordt. Ik heb er zelfs geen plezier meer in en ben telkens op zoek naar andere dingen om mijzelf te belonen, maar het werkt niet meer.
Telkens wil ik het beter en meer en dit is erg vermoeiend, mijn vraag is dus:
Hoe word ik wel gelukkig van de dingen om mij heen, zonder telkens weer verveeld te raken?
Groeten van een cursist

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Wat een spannende vraag! Ik denk dat veel mensen met deze vraag zitten in onze Westerse maatschappij. Veel mensen zijn uit het oog verloren waar het echt om gaat door alle luxe die we hebben. Martin Seligman heeft hierover een prachtig boek geschreven: ‘Gelukkig zijn kun je leren’.
Er zijn twee dingen die duurzaam gelukkig maken in tegenstelling tot tijdelijke kicks (waar op zich niets op tegen is, behalve dan dat ze zo kort duren).
– Je kwaliteiten kennen en daar iets betekenisvol mee doen (werken/flow)
– Investeren in betekenisvolle relaties (partnerrelatie, familie. vrienden, collega’s)
Waar je tegenaan loopt is dat alle fijne/lekkere dingen hun betekenis verliezen als je ze niet afwisselt met investeren in je ontwikkeling en relaties. Daarom maakt het winnen van de lotto je ook niet duurzaam gelukkiger (ook al denken veel mensen van wel).
Maar het lastige van duurzaam geluk is dat het je eerst iets kost: energie en frustratie. Daarna komt pas de voldoening. Dat is ook logisch. Je kunt je pas trots en dankbaar voelen als je de discipline hebt opgebracht om iets voor elkaar te krijgen.
Vraag jezelf af wat je probeert te bereiken. Wat is het gevoel dat je mist / waar je naar op zoek bent? Ik krijg de indruk dat het jezelf voortdurend verwennen voor jou een manier is om iets uit de weg  te gaan. Kijk dus eerlijk naar jezelf en vraag jezelf af wat het nu écht is dat je wilt. Op die manier verwen je jezelf uiteindelijk meer!
Groet, Fred
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.